مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

هر 10 نوزادی که در کشور متولد می شود، یک نوزاد ، نارس است

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران اعلام کرد: تقریبا 12 درصد نوزدان متولد شده در کشور نارس هستند. یعنی از هر 10 نوزادی که در کشور متولد می شود، یک نوزاد ، نارس است.

زایمان زودهنگام و نارس به تولدی اطلاق می شود که پیش از 37 هفته صورت گیرد که حاصل چنین تولدهایی به دلیل نارسی و برخی مشکلات، بستری شدن طولانی مدت نوزاد در بیمارستان خواهد بود.

بر پایه این گزارش، سالانه 15 میلیون نوزاد نارس در جهان به دنیا می آیند که آمار چنین نوزادانی از پنج تا 18 درصد در کشورهای مختلف متفاوت است.

در همین راستا، امکان بقا و زنده ماندن نوزادانی که نارس به دنیا می آیند با گسترش بخش های ویژه نوزادان (NICU)، همراه با پیشرفت و ارتقا توانمندی پزشکان و پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان و استفاده از فناوری های نوین و داروهای جدید و نیز تغذیه مناسب تر، افزایش یافته است.

اما متاسفانه هنوز، تولد پیش از موعد، یکی از علل عمده مرگ نوزادان است و نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می آیند درخطر مشکلات سلامتی در آینده قرار دارند.

این نوزادان به مراقبت های خاص و پیگیری همه جانبه در رابطه با ابعاد مختلف سلامت ازجمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی و شنوایی نیاز دارند.

استقرار درمانگاه های چند تخصصی برای پیگیری این شیرخواران پس از ترخیص هم می تواند مساعدت زیادی در ارتقا سلامت چنین شیرخوارانی داشته باشد . بنابراین از چند سال پیش حرکت های جهانی در جهت کمک به خانواده های دارای نوزاد نارس و نیز آگاهی رسانیدن به جامعه در این خصوص شروع شده است.

تولد نوزادان نارس در مواردی قابل پیشگیری است.این مساله باید همراه با آموزش، حرکت آگاه سازانه (The Prematurity Campaign)، همراه با ارتقای ارایه خدمات بیمارستانی و مداخلات پیشگیرانه در جامعه صورت گیرد.

یکی از اقداماتی است که اخیرا برای کاهش زایمان زودرس و تولد نوزادان نارس توصیه می شود، عدم سزارین اختیاری قبل از سن داخل رحمی 39 هفته است.
سزارین زودهنگام می تواند به نارسی و پیامدهای بعدی از جمله بستری در بخش های ویژه، مشکلات تنفسی، اختلال در روند تغذیه، افزایش میزان زردی و اختلال در ارتباط عاطفی بین کودک و والدین به دلیل جدایی ناشی از بستری شدن نوزاد در بیمارستان منجر شود.

منبع : سلامت نیوز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید