مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

اقدامات لازم پس از دریافت واکسن جهت كاهش درد کودک

در شیر خوراران بزرگتر ازشش ماه دادن مقدارکمی مایعات شیرین قبل از تزريق واکسن یا بلافاصله بعد از آن یا استفاده از شیر مادر ودر آغوش گرفتن کودک، صحبت و نوازش آرام محل تزريق توسط مادر می تواند درکاهش درد واكسن موثر باشد.
قبل از انجام واکسیناسیون هم فشار دادن ملایم محل مورد نظر جهت تزريق، خم نمودن نسبی آرنج برای واکسن هايی كه در بازو تزريق مي شوند وچرخش ملایم ران به سمت داخل برای واکسن هایی که به ران تزریق مي شوند برای کاستن از درد واكستن موثر است و بنا به نظر کمیته کشوری ایمن سازی، تجویز یک دوز استامینوفن (دوقطره به ازای هر کیلوگرم وزن بدن كودك) كمي قبل از تزريق واکسن هاي سه گانه توصیه می شود و باید درصورت بروز تب یا ادامه بی قراری همان دوز را به فاصله چهار ساعت تکرار كرد.
طی 24 ساعت اول مرطوب نمودن محل تزریق واکسن با آب خنک، استفاده از کمپرس آب سرد بر موضع درد براي کاهش درد، قابل توصیه است اما ازگذاشتن یخ باید اجتناب کرد. باد زدن یا دمیدن ملایم روي محل تزريق نيز درتسکین درد موضعی تاثير دارد.
در شرایط خاص وبا مشورت پزشک ممکن است از بروفن براي كاهش درد واكسن نیز استفاده شود ولي ازآسپرین نباید به هيچ عنوان استفاده نمود.
چنانچه درد وتورم بعد از 24 ساعت اول ادامه داشته باشد استفاده از کمپرس گرم با حوله گرم ومرطوب روي موضع تزريق واكسن کمک کننده است اما بهتر است در مقاطع زمانی کوتاه انجام شود تا موضع صدمه حرارتی نبیند.
درعرض 2 روز اول واکسیناسیون مصرف بیشتر مایعات یا تغذیه با شیر مادر وانجام ورزش های ملایم برای محل تزريق واكسن، مثلا برای ران ها حرکات دوچرخه مانند وکمی بالا قراردادن موضع واکسینه شده نیز کمک کننده است.
درنهایت نیز مي بايست در صورت مشاهده هرگونه عوارض نامطلوب پس از ایمن سازی با واكسيناسيون به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.
منبع : وبدا - مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید