مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

شیردهی طی بارداری برای جنین بی‌خطر و برای مادر هشداردهنده است

شیردهی دردوران بارداری ایمن و بی‌خطر است، به این شرط که مادر از مواد غذایی باکیفیت و به میزان لازم استفاده نماید و از دریافت کافی مواد غذایی از سوی جنین در حال رشد مطمئن شود.
اکثر مادران بارداری که همزمان شیردهی نیز دارند، نگران سلامت و رشد جنین داخل شکم خود هستند؛ در حالی که باید دانست سیستم بدن مادر طوری طراحی شده که حتی در صورت شرایط سخت و کاهش میزان کالری، کاهش دریافت مواد غذایی کافی وویار حاملگی، مواد غذایی لازم برای جنین را از بدن مادر تهیه می‌کند. از همین رو به طور رایج، مادری که همزمان با شیردهی باردار می‌شود، خود بیشتر دچار کمبود مواد غذایی شده و خطر زیادی از این نظر، جنین وی را تهدید نمی‌کند.

مادری که هم به کودکش شیر می‌دهد و هم باردار است در صورت عدم تامین کلسیم کافی در بدن خود، کلسیم مورد نیاز برای ساخت شیر و نیز کلسیم لازم برای ساخت استخوان‌های جنین را از استخوان‌های خودش برداشت می‌کند. در چنین وضعی، در صورتی که کلسیم کافی برای مادر مثلاٌ از طریق مصرف لبنیات یا مکمل کلسیم تامین نشود، در معرض پوکی استخوان و در صورت شدت کمبود، شکستگی استخوان قرار خواهد گرفت.

شیردهی در دوران بارداری ممکن است باعث بروز انقباضات رحمی نیز بشود. اگر خانمی طی بارداری و شیردهی همزمان متوجه بروز انقباضات رحمی منظم یا پیش‌رونده بشود، بهتر است شیردادن به کودک را متوقف کند.

منبع: سلامت نیوز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید