مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

انتقال پوسیدگی دندان به کودک

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی و واگیر دار بوده که از دندانی به دندان دیگر و از شخصی به شخصی دیگر نیز قابل انتقال است. در دوران کودکی پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن است که به صورت خود به خود یا با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک درمان نخواهد شد.

البته پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است که در واقع این امر با رعایت بهداشت صحیح؛ تغذیه مناسب و خدمات مناسب دندانپزشکی میسرمی باشد.

درهنگام ایجاد پوسیدگی دندان، فقط "ترمیم" دندنان پوسیده، بیماری را از بین نمی برد؛ بلکه دهان باید محیط مناسبی داشته باشد تا پوسیدگی های جدید به سرعت رخ ندهند.

مهم ترین میکروارگانیسم تولید پوسیدگی، باکتری استرپتوکوک موتانس است. دهان نوزاد تازه متولد شده عاری از این باکتری است و به طور رایج از دهان مادر به نوزاد انتقال می یابد. به طور معمول فرزندانِ مادرانی که دندان های پوسیده در دهان دارند، در سنین کمتری پوسیدگی را تجربه خواهند کرد، زیرا حتی از طریق فوت کردن غذا توسط مادر نیز، پوسیدگی به کودک قابل انتقال است.

یکی دیگر از دلایل بروز پوسیدگی دندان در کودکان مصرف مکرر شیشه شیر یا سینه مادر به خصوص شب هنگام است. مادران باید کودکان را هنگام شیردهی در آغوش گرفته و بعد نوزاد را به محل خواب منتقل کنند تا کودک عادت به مکیدن طولانی مدت سینه مادر در شب ها نداشته باشد. مثلاٌ می توان برای کودکان بالای یک سال با کمک مشاور کودک، هنگام خواب آب را جایگزین شیر نمود تا آسیب جدی به دندان وارد نشود و به محض رویش دندان های شیری مسواک زدن را آغاز نمایند.

در صورت بروز پوسیدگی در سنین پایین و به علت تخریب های شدید دندان ها و سن کم کودک، معمولأ دندانپزشکان ناچار به درمان دندان ها با بیهوشی می شوند. اما با تغییر عادت شیر دادن های مکرر به ویژه زمان خواب می توان از این بیماری پیشگیری کرد.

منبع : سلامت نیوز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید