مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

خطرات احتمالی استفاده کودک از روروئک

درحال حاضر فروش سالیانه ۳ میلیون روروک در آمریکا نشانگر این مطلب است که این وسیله یکی از محبوب ترین وسایل مورد استفاده برای کودکان در این کشور است. در ایران نیز روروئک یکی از وسایل مورد علاقه خانواده ها است، به خصوص انواع گوناگون آن که در سیسمونی برای نوزادان خریداری می شود تا مورد استفاده آنها قرار گیرد.
اما این در حالی است که روروک یکی از وسایلی است که نقش عمده ای در بسیاری از حوادث مرتبط با کودکان داشته و از دیرباز استفاده از آن مورد اختلاف نظر صاحب نظران بوده است.

  • نتایج چندین بررسی در مورد رورئک

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ میلادی در انگلستان صورت گرفت، نشان داده شد که روروک باعث تاخیر افتادن جزیی در راه رفتن کودک می شود و همچنین طی بررسی مشابهی که در آمریکا انجام شد، معلوم شد که روروک باعث به تاخیر افتادن رشد هوشی کودکان می شود. در واقع کودکانی که از روروک استفاده می کنند کمتر از سایر کودکان می توانند به طور طبیعی روی زمین تجسس کنند و همچنین قوه و میدان بینایی شان گسترش کمتری پیدا می کند. بر اساس این پژوهش ها مشخص شد که رشد هوشی و عملکرد مغزی این کودکان به خوبی کودکان دیگر نیست و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بتوانند بخزند، بنشینند و راه بیفتند.

همچنین در سال ۱۹۹۷ بررسی دیگری نشان داد که روروک به شیرخوارانی که هنوز در مراحل اولیه رشد حرکتی هستند استقلال سریع تر و بیشتری در دسترسی به نقاط خطرناک می دهد که همین امر یکی از علل حوادث و آسیب دیدگی کودکان از جمله پرت شدن از پله و شکستگی جمجمه است. 

استفاده از روروئک در کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت است. پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ در کشور ترکیه انجام شد نشان داد که سه چهارم کودکان این کشور از روروک استفاده می کنند. البته این کودکان اغلب متعلق به خانواده هایی با سطح تحصیلات متوسط و پایین بوده و به عبارت ساده تر فقط ۱۵ درصد از والدین ترکیه از خطرات احتمالی استفاده از روروئک آگاه بودند. (که در مقایسه با میزان آگاهی والدین مثلاٌ در آمریکا که ۹۰ درصد است، بسیار پایین بود) . البته با وجود آگاهی از این خطرات، باز هم ۵۰ درصد از خانواده ها اظهار داشتند که در راستای فراهم نمودن وسیله سرگرمی برای کودکانشان از روروک استفاده می کنند و ۳۰ درصد گمان می کردند که این وسیله به یادگیری کودک در راه رفتن کمک می کند و ۲۰ درصد هم به خاطر انجام کارهای منزل با این گمان که روروئک کودک را سرگرم می کند از این وسیله استفاده می کردند.

جالب تر آنکه نظرسنجی ها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد والدین اقرار کرده اند که پزشکان به آنها هشدار داده اند که استفاده از روروئک خطرناک است ولی آنها باز هم از آن استفاده می کردند.

  •  حوادث مرتبط با روروک

بر اساس آمارهای سال ۱۹۹۴، استفاده از روروئک سالیانه باعث ۲۵ هزار مورد مراجعه به اورژانس های آمریکا شده است. در سال ۲۰۰۲ در انگلیس ۲۳۵۰ کودک به علت صدمات ناشی از روروئک به بیمارستان مراجعه نمودند. که به نظر می رسد آمارهای حاکی از حوادث ناشی از روروک، مشابه حوادث ناشی از ترافیک جاده ها بوده است.
طبق گزارش آکادمی طب کودکان آمریکا، سالیانه بین ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ حادثه در ارتباط با روروک اعلام شده که این فقط صدمات گزارش شده است و ممکن است بسیاری از حوادث گزارش نشده باشد.

  • علل پیش آمدن حوادث با روروک
  1. جابه جایی سریع کودک روی همان سطح: روروک به کودک، این اجازه را می دهد که سریع تر از میزان طبیعی در همین سن حرکت کرده و خودش را به وسایل و مکان های خطرناک مثل اتاق های دیگر، بخاری، شومینه، پریز برق، آشپزخانه، اجاق های خوراک پزی و همچنین به محوطه های باز مانند استخر برساند و چون شیرخوار ۶ تا ۱۵ ماهه از خطرات آگاهی ندارد به وسیله روروک در معرض خطر قرار می گیرد. 
  2. افتادن: افتادن علت اصلی صدمه با روروک است ممکن است کودک از روروک بیرون بیفتد یا با روروک از پله ها سقوط کند. تحقیقاتی در کانادا نشان داده است ۷۰ درصد صدمات ناشی از روروک در اثر افتادن از پله ها بوده است. به عنوان مثال از ۳۶ کودک آسیب دیده در اثر استفاده از روروک ۲۷ مورد صدمه خفیف دیده اند، ۳ نفر دچار صدمات دندانی و سه نفر دچار شکستگی گردن و صدمه به جمجمه و ضربه به سر شده اند که ممکن است عوارض ماندگاری نزد کودک به جا بگذارد. وارونه شدن کودک به علت تعادل نداشتن (که توزیع وزن در قسمت بالا بیشتر است) اتفاق می افتد.
  3. سوختگی: به علت دسترسی به آشپزخانه یا بخاری، شومینه و برق گرفتگی گزارش شده است.
  4. مسمومیت: به دلیل دسترسی سریع به مواد شوینده و خطرناک مانند حشره کش ها، سموم گیاهی وغیره (که باید دور از دسترس کودک نگه داشته می شده)، پیش می آید.
  • جمع بندی

به دلیل صدمات ناشی از روروک، طبق دستور آکادمی طب کودکان آمریکا، کارخانه های سازنده موظفند برچسب اطلاعیه خطر را روی محصولشان نصب کنند و در سال ۱۹۹۴ نیز کمیسیون ایمنی محصولات تولیدی کودکان آمریکا کارخانه های سازنده را موظف به تجهیز این وسیله با قاب چهارچوبی بزرگ تر برای جلوگیری از افتادن نمود اما آمارها نشان می دهد با وجود این دستورالعمل های ایمنی، از صدمات و خطرات کاملا کاسته نشده است.
توصیه می شود پزشکان اطفال و مسوولان از طریق رسانه های ارتباط جمعی و نشریات، آگاهی لازم را در مورد خطرات احتمالی و گاه جبران ناپذیر روروئک به والدین بدهند.

منبع : سلامت نیوز 

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید