مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

خطرات استفاده از سونا و جکوزی در بارداری

افزایش دمای بدن برای زن باردار خطرناک است به طوری که قرار گرفتن به‌ مدت 10 ‌دقیقه یا بیشتر در آب‌ گرم سونا سبب افزایش درجه حرارت بدن تا حد 39‌ درجه و افزایش دمای بدن مادر می‌شود که برای جنین خطرناک است.

پژوهش های انجام شده بیانگر آن است که خانم های بارداری که در هفته‌ 4 تا 6 نخست بارداری، دمای بالا را تجربه کرده‌اند، افزایش خطر بروز سقط جنین و نقایص لوله‌ عصبی جنین از جمله ناهنجاری‌های وخیم مغز یا نخاع شوکی بروز می‌کند.

در ‌شرایطی‌ که خانم باردار برای استفاده از سونا برنامه‌ریزی کرده باشد و یا بخواهد در دوران بارداری از جکوزی استفاده کند، برای کاهش خطرات باید زمان ماندن در سونا و جکوزی را به کمتر از 10 دقیقه کاهش دهد.

خانم باردار نباید بیش ‌از یک‌ نوبت درهفته از سونا استفاده کند و به ‌محض عرق‌ کردن یا احساس هر‌ نوع ناراحتی از محیط خارج شود.

همچنین هنگام استفاده از جکوزی نیز باید از نشستن در نزدیکی مجرای خروجی آب که آب‌ گرم تازه وارد حوضچه می‌کند به شدت پرهیز شود.
در صورت افزایش دمای بدن در اثر تب یا نرمش یا استفاده‌ قبلی از سونا و یا مناسب ‌نبودن وضعیت جسمی نباید از سونا استفاده شود.

در صورتی که خانمی در اوایل بارداری به دلیل عدم اطلاع از خطرات استفاده از سونا و جکوزی، به‌ مدت طولانی از سونا استفاده کرده باشد، باید در ‌مورد راه‌های تشخیص نقایص لوله‌ ‌عصبی در دوران بارداری با پزشک معالج مشورت کند.

منبع: سلامت نیوز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید