مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

زردی نوزادان

ابتلا به زردی از بیماری های شایع نوزادان است که در روزهای نخست تولد موجب نگرانی و تشویش والدین می شود.
از آنجا که حجم گلبول های قرمز در نوزادان نسبت به افراد بالغ بیشتر و در عین حال عمر آنها کوتاهتر است، مشکل زردی بوجود می آید که به دلیل رسوب ماده ای به نام "بیلی روبین" در پوست اتفاق می افتد.
به طور طبیعی در ابتدای تولد، تعداد بسیار زیادی گلبول قرمز شروع به تخریب می کنند زیرا باید حجم زیادی از گلبول های قرمز جنینی جایگزین گلبول های قرمز دوران کودکی شوند، که نتیجه این فرایند تولید مقدار زیادی "بیلی روبین" و افزایش بیلی روبین خون نوزاد است.
از طرفی در روزهای ابتدایی تولد، کبد نوزاد هنوز تکامل نیافته و قدرت دفع سریع این حجم بیلی روبین اضافه را ندارد، بنابراین مقدار این ماده در بدن بالا می رود که موجب به وجود آمدن زردی در نوزادان می شود.
تغییر رنگ پوست و چشم از علایم تشخیص زردی در نوزادان است. بسیاری از نوزادان از روز دوم پس از تولد دچار این بیماری می شوند که باید زودتر شناسایی و درمان شود. به طور معمول نوزادان پس از تولد باید حتما از نظر ابتلا به زردی مورد معاینه متخصصان قرار گیرند زیرا زردی در روز نخست تولد غیر طبیعی و پاتولوژیک است و باید بلافاصله پس از تشخیص توسط پزشک، نوزاد تحت مراقبت جدی در بیمارستان قرار می گیرد تا درمان مناسب اعمال شود.
برخلاف زردی (یرقان) در افراد بالغ که اغلب می تواند نشانه ای از یک بیماری نگران کننده باشد، زردی نوزادان، در بسیاری موارد حتی نیاز به درمان خاصی هم ندارد.
از جمله تجویزهای سنتی برای درمان این بیماری، توصیه هایی چون قطع شیر مادر، مصرف ترنجبین، آب انار، شیر خشت و نور مهتابی به شمار می رود؛ در حالی که چنین اقداماتی باید با مجوز پزشک باشد زیرا اصولاً استفاده از این ترکیبات هیچ تاثیری در این زمینه ندارد و حتماً باید نوزاد را نزد پزشک معالج ببرند.
بهترین راه پیشگیری و درمان بیماری زردی در نوزادان ادامه روند شیردهی مادر و انجام فتوتراپی در صورت افزایش میزان بیلی روبین خون، ذکر شده است.
البته گاهی در بعضی موارد خاص علت زردی، تغذیه نوزاد با شیر مادر است که به طور معمول از هفته دوم تولد رخ می دهد؛ در این صورت شیر مادر به مدتی کوتاه نهایتاً 48 ساعت متوقف می شود تا اثرات آن بر کاهش زردی بررسی شود و سپس شیردهی مادر مجدد آغاز می شود.
در صورت تجاوز بیش از حد مجاز بیلی روبین، ممکن است با عارضه ای که به سیستم عصبی وارد می کند منجر به کاهش قدرت یادگیری، تکلم و اختلال حرکتی و حتی بروز تشنج شود. اگر میزان ماده بیلی روبین در نوزاد طوری افزایش یابد که به بیش از عدد 24 برسد، خون نوزاد باید تعویض شود.
آینده سلامت کودک در صورت تشخیص ندادن و درمان به موقع این بیماری تهدید می شود.
منبع : هفته نامه سلامت

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید