مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

باید ها و نباید های آرایشی بهداشتی در دوران بارداری

دوران بارداری زمانی است که مادر برای حفظ سلامت خود و جنینش باید تا حد ممکن احتیاط های لازم را به خرج دهد و از هرچیز مشکوکی دوری کند. استفاده از محصولات پوست و مو، مواد آرایشی و انجام خدمات زیبایی ایمن در دوران بارداری یکی از دغدغه های مادران در این دوران است.

  • هر ضدآفتابی مناسب نیست

در دوران بارداری بهتر است از ضدآفتاب های شیمیایی استفاده نشود تا مواد شیمیایی کمتری جذب پوست شود و درنتیجه خطر کمتری هم متوجه جنین گردد. بهترین انتخاب، ضدآفتاب های فیزیکی است که کمتر جذب پوست می شوند و با فیلترهای فیزیکی درون خود، از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند.

  • از این کرم ها نباید استفاده کرد

در دوران بارداری باید در مورد استفاده از کرم ها و لوسیون های موضعی دقت نمود زیرا مواد موجود در داروهای موضعی از طریق پوست جذب بدن می شوند و اگر برای جنین مضر باشند ممکن است موجب نقایص مادرزادی یا حتی مرگ جنین شوند؛ مثلا کرم های حاوی ترتینویین که معمولا برای لایه برداری و جوانسازی پوست، درمان جوش ها و جای جوش ها تجویز می شوند، در دوران بارداری ممنوع است چراکه به راحتی جذب پوست می شوند و مواد درون آنها می تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند.
از طرفی کرم های AHA یا اسید میوه که به عنوان لایه بردار شناخته می شوند چندان مشکلی در دوران بارداری ندارند. البته بعد از استفاده از چنین کرم هایی محافظت پوست در مقابل آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می کند چراکه پوست مادر باردار در این دوران بیشتر مستعد لک است و پوست لایه برداری شده در مواجهه با آفتاب حساسیت بیشتری دارد.
در دوران بارداری باید از مصرف مواد شیمیایی دیگری نیز مانند رزورسینول و هیدروکینون که برای درمان لک به کار می روند، خودداری نمود به همین علت برای خانم هایی که دچار لک حاملگی شده اند به هیچ وجه چنین کرم هایی تجویز نمی شود. بهتر است در دوران بارداری برای از بین بردن لک ها از محلول یا کرم ویتامین c و ضدآفتاب های فیزیکی استفاده شود.

  • لایه بردارها را فراموش کنید

به طور کلی کرم های مرطوب کننده معمولی دارای مواد لایه بردار نیستند بنابراین استفاده از آنها معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند ولی کرم هایی که پوست را تحریک کرده و باعث پوسته ریزی می شوند و لایه برداری مختصری انجام می دهند، ممکن است دارای مقداری رتینول یا ترتینویین باشند بنابراین بهتر است از آنها استفاده نشود. خانم های باردار بهتر است در مورد تمام کرم های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

  • خداحافظی با خدمات زیبایی 

با این که بر اساس گزارشات، تزریق دوز مناسب بوتاکسی استاندارد و باکیفیت در خانمی که از بارداری خود اطلاعی نداشته، مشکلی ایجاد نکرده است، اما بهتر است خانم ها در دوران بارداری و شیردهی از تزریق بوتاکس یا سایر ژل ها، فیلرها و پرکننده ها خودداری کنند.
حتی تولیدکنندگان بوتاکس و ژل ها نیز توصیه می کنند خانم ها در دوران بارداری از این مواد استفاده نکنند چراکه اگر به هر دلیلی مشکلی برای جنین ایجاد شود، اولین متهم، کارخانه سازنده این محصولات تزریقی زیبایی است .

  • پرهیز از محصولات حاوی سویا 

با این که بیشتر افراد فکر می کنند مواد گیاهی فقط فایده دارند؛ اما گاهی دارای مضراتی نیز هستند. هرچند در حالت عادی محصولات مراقبت پوست که حاوی عصاره سویا هستند برای بدن خطری ندارند و حتی گاهی هم توصیه می شوند اما مصرف این مواد در دوران بارداری باعث تشدید لکه های تیره روی پوست صورت (ماسک بارداری) می شوند. البته استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداری دقیقا همین کار را می کند که احتمالا این اثر به دلیل حالت استروژنی سویا می باشد. بنابراین توصیه شده اگرخانم ها دچار لک های بارداری یا ملاسما شدند، برای جلوگیری از تشدید رنگ این لک ها سراغ مصرف محصولات حاوی سویا نروید.
بهتر است انجام لیزر به تعویق بیفتد
لیزر یک نور است که نفوذ آن داخل پوست چندان زیاد نیست و عمق آن نهایتا بیشتر از چند میلی متر نمی شود، بنابراین استفاده از لیزر در دوران بارداری از نظر پزشکی اشکالی ندارد اما باتوجه به حساسیت این دوران، استرس های مادر و اینکه اگر به هر دلیلی مشکلی در جنین به وجود بیاید ممکن است آن را به لیزر ارتباط بدهند، معمولاً پزشکان و تولیدکنندگان دستگاه های لیزر توصیه می کنند انجام لیزر به بعد از دوران بارداری موکول شود.

  • مواد آرایشی خطرناک کدامند؟

بر اساس تحقیقات علمی و نظر پزشکان متخصص، استفاده زیاد از مواد آرایشی و بهداشتی به خصوص در سه ماهه اول بارداری اصلا به صلاح نیست، هر چند هنوز درباره میزان استفاده از این مواد قطعیتی وجود ندارد اما در این دوران احتیاط بیشتر شرط عقل است.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید استفاده از مواد آرایشی، بهداشتی با برندهای تایید شده است که مواد مضر و سمی در آنها وجود ندارد. همچنین سراغ محصولاتی بروید که برچسب مواد تشکیل دهنده دارند تا اگر ماده ای خطرساز برای جنین در آن وجود دارد از مصرف آن خودداری کنید. مواد خطرناک در بارداری Lead (یک نوع ماده سرب)، Salicylic acid (سالسیلیک اسید)، Phthalates (فتالات)، Retinol A و Parabens است.
همچنین در صورت ابتلا به آکنه، نباید از لوازم آرایش مخصوص پوست های آکنه دار کمک گرفت زیرا این محصولات حاوی سالسیلیک اسید و رتینول هستند که همان طور که گفته شد در دوران بارداری خطرناکند.

  • استفاده از عطر و اسپری

بهتر است در دوران بارداری برای رفع بوی بد قسمت هایی از بدن که زیاد عرق می کنند هر چند ساعت یک بار محل آنها شسته شود. هر چند استفاده از عطر و اسپری در این دوران خطری جدی به بار نمی آورد، اما ایراد استفاده از مواد معطر در بارداری این است که به دلیل حساسیت بیشتر خانم ها به بو ها، ممکن است دچار حالت تهوع، سرگیجه و سردرد .
منبع : مجله سیب سبز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید