مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

آن چه سلامت بارداری را به خطر می‌اندازد

بارداری بی دغدغه و تولد نوزاد سالم آرزوی تمامی زوج هاست؛ مرد و زن هم باید در کنار یکدیگر برای رسیدن به این هدف تلاش کنند. در همین راستا،‌ بیشترخانم ها بعد از اینکه متوجه بارداری خود می‌شوند، در اولین اقدام با مراجعه به متخصص زنان و زایمان سعی می‌کنند تا برای حفظ سلامت خود و جنین، بایدها و نبایدهای این دوران، بهترین تغذیه بارداری و بررسی های لازم را مشاوره بگیرند. اما متخصصان بر این باورند که برای داشتن بارداری سالم باید زودتر از اینها اقدام کرد.
بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که گاه عوامل پیش بینی نشده ایی در روند باروری زوجین اثر می‌گذارند که شاید تصور آن هم بعید به نظر برسد؛ ولی درهر حال با رعایت برخی اصول ساده می‌توان در انتظار نوزادی سالم بود.

  • نورهای مصنوعی هنگام خواب

پژوهشگران در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیدند که نگاه کردن به صفحه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با توجه به نوری که دارند باعث به هم خوردن چرخه خواب می‌شوند. ولی ظاهراً این امر فراتر از این مساله رفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی در شب‌، بر توانایی باروری تاثیرگذاشته و حتی در دوران بارداری، باعث اختلال در رشد جنین می‌شود. این قبیل نورها از تولید هورمون ملاتونین را که به هورمون خواب معروف است، جلوگیری می‌کنند.
همچنین، ملاتونین در مجاری دستگاه تناسلی نیز تولید می شوند که به‌ طور طبیعی مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به تخمک‌ها به‌ خصوص در دوران تخمک‌گذاری می‌شوند. در واقع، تولید مقدار ناکافی هورمون ملاتونین باعث اختلال در ساعت درونی بدن جنین در حال رشد می شود که در درازمدت باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

  • خوراکی‌های نامناسب

با مصرف مواد مغذی لازم در طول روز در دوران قبل از بارداری مانند چربی‌ها، روی، ویتامین D و B6، می‌توان به تنظیم هورمون‌های مهم در باروری از قبیل پروژسترون، انسولین و تستوسترون کمک کرد.
کلسترول بالا
بالا بودن کلسترول خون علاوه ‌بر اینکه برای سلامت قلب و عروق مضر است، روی باروری زنان نیز تاثیر نامطلوب می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد بالا بودن کلسترول خون در زنانی که قصد بارداری دارند، موجب طولانی شدن آغاز باروری می‌شود همچنین اگر هر دو زوج کلسترول بالایی داشته باشند، شانس باروری در آنها نسبت به زوجینی که کلسترول خون متعادلی دارند، کاهش می‌یابد.

  • استرس

پژوهش ‌ها نشان می‌دهد که استرس زیاد با خطر بروز ناباروری ارتباط مستقیم دارد. زنانی که هورمون‌های استرس‌شان به میزان بالایی ترشح می‌شود، 29 درصد کمتر شانس بارداری داشته و دو برابر بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند.
استعمال دخانیات و سیگار
سیگار کشیدن و استعمال دخانیات علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و سرطان سینه، احتمال ناباروری را تا 13 درصد افزایش می‌ دهد. همچنین حتی زنانی که سیگاری نیستند ولی ساعت‌ها در طول روز در معرض دود سیگار قرار دارند، 36 درصد بیشتر از سایر زن‌ها دچار ناباروری می‌شوند.

  • وزن

چاقی و اضافه وزن مسائل پراهمیتی هستند که در خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند ممکن است سبب اختلال در فرآیند تخمک‌ گذاری و دوره‌های قاعدگی شود. در حقیقت، 12 درصد موارد ناباروری به مشکلات حاصل از اضافه ‌وزن وچاقی مرتبط است. ولی از طرف دیگر، ‌کاهش وزن بیش از اندازه یا ورزش شدید نیز می‌تواند مانع از تخمک‌گذاری شده و باروری را تحت تاثیر قرار دهد.
عدم تعادل هورمون‌ها
تیروئید ازجمله مهم ترین راه‌های تنظیم متابولیسم بدن محسوب می شود ولی هر گونه اختلال روی این امر بر توانایی باروری نیز تاثیر می‌گذارد. تغییرات ایجاد شده در هورمون‌های تیروئیدی با تداخل در امر تخمک‌گذاری باعث ناباروری می‌شود.

  • داروها

پژوهشگران بر این باورند که برخی داروها ازجمله داروهای ضدافسردگی باعث ترشح بیش از اندازه "پرولاکتین" شده و باعث تداخل در تخمک‌گذاری می‌شود. در نتیجه خانم ها باید پیش از اقدام به بارداری، درباره داروهایی که استفاده می‌کنند با پزشک معالج خود مشورت کنند.

  • سن و سال

گاهی خانم ها به علل گوناگونی هم چون ادامه تحصیل، مسائل شغلی و مشکلات مالی ممکن است تصمیم برای بارداری را به تعویق بیاندازند؛ غافل از اینکه بالا رفتن سن می‌تواند روی روند طبیعی باروری تاثیر نامطلوبی بگذارد. قدرت باروری به‌ طور عادی بعد از 32 سالگی کاهش می‌یابد و از 35 سالگی به بعد روند این کاهش شدیدتر می‌شود. که دلیل این مساله، کم شدن کیفیت و تعداد تخمک‌هایی است که در زمان لقاح بارور می‌شوند.
منبع : سلامت نیوز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید