مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

خطرات گربه در دوران بارداری

انگل توکسوپلاسموز، انگلی فرصت طلب است که در بزرگسالان و افراد سالم، نشانه های مختصری مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می کند ولی گاهی می تواند بسیار خطرساز باشد.
از جمله راه های انتقال این بیماری به انسان است، وجود گربه های خانگی و به خصوص تماس با مدفوع آنها به صورت مستقیم در گربه های ناقل این بیماری است؛ شاید قابل تصور نباشد که گربه بتواند انسان ها از جمله زنان باردار را با خطرات جدی مواجه کند.
تب، سردرد، درد عضله به همراه تورم غدد لنفی و بی حالی، نشانه های خفیف انگل توکسوپلاسموز هستند که ممکن است گاهی با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود.
تا چه حد این انگل می تواند برای بانوان باردار و جنین آنها خطرناک باشد؟
انگل گربه به صورت تک سلولی و دارای سبک زندگی سه مرحله ای است و ممکن است در بدن انواع حیوانات و انسان رشد کند.
انگل گربه می تواند از طریق تماس مستقیم با گربه های ناقل بیماری، استفاده از گوشت نپخته گوسفند و گاو و مصرف مواد غذایی نظیر سوسیس و کالباس، به انسان منتقل شود.
گرچه این بیماری در تمامی انسان ها قابل درمان است اما در زنان باردار مساله حساس تر است زیرا می تواند خطرات جدی برای مادر و جنین به همراه آورد.
انگل گربه بصورت کیست ظاهر می شود
انگل گربه به صورت کیست در بدن حیوانات تظاهر پیدا می کند و به همین منظور گوشت گاو و گوسفند برای استفاده باید بطور کامل پخته شوند. حتی ممکن است برخی سبزیجات ناقل این انگل باشند بنابراین به خصوص برای خانم های باردار، ضروریست سبزیجات حتماً به شیوه ای مناسب شست وشو داده شوند.
انگل گربه واکسن ندارد
با توجه به اینکه انگل گربه فاقد واکسن است، خانم های بارداری که گربه های خانگی دارند، باید بیشتر مراقب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.
انگل گربه تشخیص بالینی ندارد
از آنجا که انگل گربه تشخیص بالینی ندارد ولی از طریق انجام آزمایش قابل تشخیص می باشد، زنان بارداری که در تماس با گربه خانگی هستند، باید برای انجام آزمایش های مربوطه اقدام کنند.
امکان درمان بیماری در مراحل اولیه بارداری
امکان درمان انگل گربه در مراحل اولیه بارداری وجود دارد و می تواند خطر کمتری برای زنان باردار و جنین داشته باشد. بهترین زمان درمان دو تا سه ماه اول بارداری می باشد، در صورتی که خانمی بعد از این مدت از زمان بارداری، متوجه بیماری خود شود، قطعاً مشکلات جدی برای جنین وی بوجود می آید که متاسفانه جبران ناپذیر است.
انگل گربه برای خود مادران باردار نیز می تواند عوارض جدی از قبیل عفونت ها و لکه های دور چشم داشته باشد.
اختلالات مغزی و تاخیر در رشد جنین از عوارض انگل گربه
از جمله عوارض ناشی از وجود انگل گربه بر روی جنین، می توان به تاخیر در رشد جنین، کاهش وزن، عوارض و اختلالات مغزی و کوچک شدن جمجمه اشاره نمود.
در صورت افزایش سن بارداری و ابتلا به این بیماری، جنین از عارضه های بیشتری نیز رنج خواهد برد.
در صورت تشخیص این بیماری قبل ازهفته 16 بارداری، می توان با مراجعه به مراجع قانونی و با تایید پزشکی قانونی، نسبت به سقط جنین اقدام کرد؛ زیرا به دلیل بروز اختلالات و عوارض مغزی که منجر به مشکلات ذهنی برای جنین در آینده می شود، اجازه سقط جنین به خانم های باردارمبتلا به این بیماری داده شده است.
یکی از راه های تشخیص این بیماری در دوران بارداری، تست آمینوسنتر است که با انجام آن می توان متوجه ابتلای جنین به انگل گربه شد.
همان طور که عنوان شد، این بیماری برای مادران باردار قابل درمان است اما باید در مراحل اولیه مراجعه کنند تا بتوان با داروهای مختلف نسبت به درمان آنها اقدام کرد.
در دوران بارداری نباید به هیچ عنوان از گوشت نپخته یا سوسیس و کالباس استفاده کرد و حتی الامکان از تماس مستقیم با گربه باید پرهیز نمود.
سلامت نیوز- زهرا یاراحمدی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید