مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

لباس‌هاي ممنوعه در بارداری

از ماه سوم يا چهارم بارداري کم‌ کم رحم بزرگ مي‌شود و تغيير شکم خانم باردار مشخص مي شود. بنالبراين بعد از اين زمان است که بايد براي دوران بارداري خريد كرد و لباس‌هاي مخصوص پوشيد.

نوع مارك يا تعداد لباس هايي كه خريده مي شود بسته به ميزان بودجه فرد است. البته بهتر است با كمي هزينه بيشتر، لباس‌هايي خريد که اندازه آنها قابل‌تنظيم باشد و با بالا رفتن سن بارداري، مدل آنها قابل‌تغيير باشد. به هر حال، پوشيدن لباس‌هاي قبل از بارداري، بعد از ماه چهارم به سلامت مادر و جنين آسيب مي‌رساند.

توصيه هاي دکتر حميد بهنيا، متخصص زنان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در زمينه نوع پوشش بارداري :

  • پرهيز از پوشيدن لباس‌ تنگ و چسبان

از ماه چهارم بارداري به بعد، بايد لباس هاي راحت و گشاد پوشيد. لباسي که يك خانم باردار به تن مي كند، نبايد به شکم و پاها بچسبد، مدل آن بايد طوري باشد كه بيشتر وزن آن روي شانه‌ها باشد و به واسطه کمربند يا کش وزن لباس روي شکم نيفتد.
لباسي بايد پوشيده شود كه تعويض آن راحت باشد يعني خانم باردار بايد بتواند راحت لباس را بپوشد و دربياورد. همچنين وقتي لباس را به تن دارد، راحت بنشيند و بلند شود و موقع راه رفتن دست و پا گير نباشد.
از پوشيدن شلوارهاي تنگ، مخصوصا در ناحيه فاق، بايد خودداري نمود زيرا خانم‌ها در دوران بارداري بيش از هر زمان ديگري به‌ سبب تغييرات هورموني آمادگي ابتلا به عفونت ادراري را دارند. توصيه اصلي اين است که خانم‌ها شلواري، از جنس کتان يا نخ به پا کنند و از پوشيدن لگ‌هاي (ساق) صنعتي چسبان که باعث افزايش تعريق مي‌شود، خودداري کنند.
مطالب ذكر شده در مورد لباس زير نيز صادق است. لباس زير نبايد آنقدر تنگ باشد که شکم را به 2 قسمت تقسيم کند. بهتر است خانم‌هاي باردار لباس زير نخي مخصوص بارداري انتخاب کنند يا اگر لباس زير معمولي مي‌خرند، سايز خيلي بزرگ بپوشند تا کاملا راحت باشند و هيچ فشاري به شکم وارد نشود. در دوران بارداري به دليل تغييرات هورموني اندازه سينه‌ها نيز بزرگ مي‌شود بنابراين خانم باردار با در نظر گرفتن اين مساله، بايد اندازه سينه‌بند خود را تغيير دهد.

  • نه کفش بدون پاشنه، نه كفش پاشنه‌ بلند

چه استفاده از کفش‌هاي بدون پاشنه و چه پاشنه بلند، در دوران بارداري ممنوع است. مناسب ترين کفش براي اين دوران، کفش لژدار 3 سانتي است. بايد توجه داشت كه در دوران بارداري پاها و کمر حساس‌تر از قبل شده و قوزک پا ضعيف‌تر است؛ بنابراين وزن جنين مي‌تواند به راحتي تعادل خانم باردار را به هم بزند. انتخاب کفش‌هاي کفش‌هاي با پاشنه بيش از 4 سانت يا بدون پاشنه و تخت، مي‌تواند باعث درد کمر، انقباض عضلات پا و درد زانو شود. کفشي بايد انتخاب كرد كهپاشنه آن پهن و 3 سانتي متر باشد.

  • کفش‌ بنددار

بهتر است براي ماه‌هاي آخر كفشي انتخاب شود که به خم شدن و بند بستن نياز نداشته باشد؛ اما اگر لازم بود، خانم باردار نبايد با تکيه به ديوار بند کفشش را ببندد يا به سمت جلو خم شود. بهترين روش اين است که روي يک صندلي بنشيند و پايش را روي ران پاي مقابل قرار دهد و بند کفشش را محکم کند.
براي پوشيدن جوراب نيز همين روش توصيه مي‌شود. در ماه‌هاي آخر بارداري مرکز ثقل بدن نيز به سمت جلو خم مي‌شود و اصولاً خانم‌هاي باردار براي حفظ تعادل، شانه‌ها را عقب مي‌دهند؛ اما اين حالت باعث کمردرد مي‌شود.
به طور كلي انجام هر نوع حرکتي که دامنه حرکت مفاصل در آن بالا باشد، مانند پوشيدن لباس‌هاي تنگ که لازم است براي اين کار دست‌ها خيلي عقب يا بالا برود، توصيه نمي‌شود. همچنين لباس و کفش بارداري بايد سبک و راحت باشد و در تابستان و زمستان برحسب سردي و گرمي بدن مادر انتخاب شود. البته به طور رايج خانم‌هاي باردار ناگهان دچار گر گرفتگي يا احساس گرما مي شوند و حرارت بدنشان اصولاٌ بالاست؛ بنابراين نيازي به پوشيدن لباس‌هاي خيلي گرم ندارند.

نپوشيدني‌هاي بارداري و 3 نکته پوستي
توصيه هاي دکتر مجتبي اميري، متخصص پوست و عضو هيئت علمي دانشگاه بقيه‌ا...
 در زمينه پوشش بارداري : در دوران بارداري به دليل تجمع آب در بدن، اكثر خانم‌هاي باردار دچار تورم‌ پاها مي‌شوند كه در نتيجه پوشيدن کفش‌هايي که قبل از بارداري برايشان راحت بود، ممکن است در اواخر بارداري برايشان تنگ و ناراحت شود و به ‌دليل تنگي کفش، زمينه فرو رفتن ناخن در گوشت افزايش مي يابد. بنابراين بهتر است براي پيشگيري کفش راحت پوشيده شود.

  •  در دوران بارداري چين زيربغل، زيرپستان و کشاله ران مستعد عفونت‌هاي قارچي است. براي پيشگيري از بروز اين عفونت ها، بايد چين‌ها را خشک نگه‌داشت. هم چنين از آنجايي که فعاليت غدد عرق نيز در بارداري افزايش مي‌يابد، خانم باردار بايد از پوشيدن لباس‌هايي با الياف صنعتي خودداري کند و لباس‌هايي از جنس الياف نخي و پنبه‌اي بپوشد تا از حساسيت و بروز درماتيت‌هاي متعاقب آن پيشگيري كند.
  • ناحيه ساق پا، به دليل تغييرات هورموني در دوران بارداري، خشک مي‌شود؛ بنابراين خانم باردار بايد مرتب پوستش را مرطوب نگه دارد و به جاي استفاده از صابون‌ها، از پن‌هاي خنثي استفاده کند. همچنين از پوشيدن جوراب، چکمه يا لباس‌هايي با الياف پشمي که باعث افزايش خارش مي شوند، اجتناب نمايد.

منبع : هفته نامه سلامت

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید