مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

عفونت بندناف نوزادان

عفونت بندناف یكی از عفونت‌های دوران نوزادی است كه علاوه بر تورم و قرمزي محل بند ناف، ترشحات زردرنگ و التهاب بندناف از دیگر علائم عفونت آن است.

از مهم‌ترین عوامل بروز عفونت در اين محل، بازی با بند ناف است. همچنین باورهای غلطی در برخی خانواده‌ها مبنی بر خمیر گرفتن بندناف و مالیدن بندناف با بعضی از روغن‌ها وجود دارد كه خود اين عوامل باعث بروز عفونت در بندناف نوزاد می‌شود.
قرمزی و تورم اطراف بندناف مهم‌ترین علائم عفونت بندناف نوزادان است و اگر تشخیص و درمان آن بموقع انجام نشود، عفونت وارد خون نوزاد می‌شود. در صورت مشاهده ورم و قرمزی در بندناف، باید سريعاً به پزشك مراجعه شود؛ زيرا این نوع از عفونت در نوزادان بسیار اهميت دارد و در بيشتر موارد غیر از درمان موضعی و ضدعفونی، نوزاد باید بستری و تزریق آنتی‌بیوتیك ریوی صورت گیرد تا علائم عفونت بهبود پیدا كند.

به طور معمول 5 روز بعد از تولد، بند ناف می‌افتد؛ اما گاهي این امر ممكن است تا یك ماه بعد از تولد نیز به‌طول بيانجامد؛ در صوورتي كه بند ناف تا یك ماه بعد از تولد نیفتد، این امكان وجود دارد كه نوزاد دچار بیماری نقص ایمنی باشد كه این مورد زیاد شایع نیست.

اگر تشخیص و درمان عفونت بندناف به موقع صورت نگیرد عفونت وارد خون نوزاد می‌شود كه در پي آن عفونت استخوان و مفاصل نیز به دنبال خواهد بود.


منبع: نی نی سایت

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید