مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

شیوه های رفتار با کودکان ۳ تا ۵ ساله

مادران معمولاً پس از گذشت دو سال از زندگی فرزندشان متوجه تغییرات چشمگیر در حركات و رفتار كودك خود می شوند. والدین به وسيله آشنایی با خصوصیات سنین ۳ تا ۵ سالگی به رشد و پیشرفت کودک مي توانند کمک بیشتری کنند.

کارشناسان بر اين باورند كه در این سال ها کودک می تواند با كلمات، راحت تر احساس خود را ابراز کند، قابليت کنترل هیجانات، خشم و ترس را پیدا می کند، وابستكي كودك به دیگران کمتر مي شود و مي آموزد كه بهتر است برای وابسته نبودن به ديگران، خودش کارهایش را انجام دهد. در این مقاله روش هایی که می تواند به بچه ها در این سن کمک قابل توجهي کند، بيان شده است.

  • به كودك یادآوری شود که برای والدين موجود منحصر به فردي است. رشد شخصیت کودک، به طرز نگرش و رفتارهای پدر و مادر بر می گردد. رابطه محبت آمیز و عاطفی به تنهایی کافی نیست. كودك باید بداند احترام فوق العاده ای نزد والدين خود دارد تا بتواند با تکیه بر توانایی هایش پیش برود.
  • در این سن، بازی والدين با كودك، نقش بسیار مهمی در تکامل شخصیت او بازی می کند. بايد به كودك فرصت بازی داده شود و در عين حال با او همبازی شد، او در بازی از نظر فیزیکی، ذهنی و احساسی به بلوغ می رسد. مي آموزد در گروه فعال باشد، درگیری را پشت سر بگذارد، برای مشکلات مختلف راه حل پیدا کند و قوه تخیلش را به کار بیندازد. بازي به بچه ها كمك مي كند تا قدرت تصمیم گیری بیابند و این کار به آن ها در کشف دنیای پیرامونشان کمک زیادی می کند.
  • از دادن لقب به كودك بايد خودداری شود. بايد به آن ها در شکل گیری شخصیتشان کمک شود. بنابراین بچه ها نبايد با صفاتي هم چون خجالتی، قلدر، خشن و یا هر چیز دیگری توصیف شوند.
  • والدين بايد براي فرزندشان الگو باشند. طبیعی است كه كودك پدر و مادر را الگوی خود قرار دهد، بنابراین بايد براي آن ها الگوی خوبی بود.

منبع: روزنامه خراسان

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید