مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

چرا نوزادان گاهی شیر مادر را پس می زنند؟

علم نشان داده شیر مادر بهترین غذایی است که برای نوزاد وجود دارد و نوزاد را از ابتلا به بیماری‌های گوناگون مصون نگه می‌دارد. شیر مادر علاوه بر اینکه حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد غذایی لازم برای نوزاد در ۶ ماهه اول زندگی است حاوی مواد ضد بیماری هم هست. 

گاهي نوزاد از مكيدن شير مادر امتناع مي كند كه اين امر مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد :

  • كافي بودن یا نبودن شير مادر 

ممكن است شير مادر براي نوزاد ناكافي باشد؛ یکی از معیارهای مهم در میزان کافی بودن شیر مادر, بررسی جدول رشد کودک است. هر کودک شیرخوار باید ماهانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم وزن اضافه ‌کند که این مقدار نشان‌دهنده کافی بودن شیر مادر و سلامت کودک است. البته کودک در ۲ هفته اول تولد 10 درصد وزن خود را از دست می دهد.
معیار دیگر در کافی بودن شیرمادر تعداد پوشک هایی است که کودک در طول شبانه روز خیس می کند؛ که به طور معمول این تعداد باید بین ۶ تا ۸ عدد پوشک خیس شده باشد. در ۶ هفته اول معمولا کودک دو تا پنج بار مدفوع در طول روز خواهد داشت.
در ۲ ماهه اول تولد نوزادکه رشد سریع است, شیرخوار حتی شب هم تقاضای شیر می‌کند که مادر باید با نوزاد همراهی کند و شب‌ها به نوزاد شیر بدهد.

  • تغییر رژیم غذایی مادر در دوران شيردهي 

اگر مادر به یکباره رژیم غذایی‌‌اش را تغییر دهد، ممکن است شیرش نیز تغییر طعم دهد و همین موجب بی‌تمایلی کودک به شیر مادر شود.

  • آموزش صحيح نحوه شيردهي

مادر باید درباره روش صحيح شیر دادن به نوزادش تعلیم دیده باشد چون ممکن است شیر نخوردن نوزاد،‌ به علت درست در آغوش نگرفتن نوزاد ازسوی مادر هنگام شيردهي باشد.

  • استفاده از عطر و اسپری 

بهتر است مادر در زمان شیردهی به نوزاد, از استفاده کردن از هرگونه عطر و اسپری خودداری کند زیرا نوزاد به بوی مادر عادت می‌کند و هر تغییری می‌تواند او را دگرگون می کند.

  • درآوردن دندان

اگر کودک بیشتر از ۶ ماه دارد ممکن است در حال دندان درآوردن باشد و به دلیل حساس شدن لثه‌ها, مکیدن شیر مادر برایش دردناک باشد.

  • وضعیت روحی مادر 

در صورتی که مادر به تازگی دچار مشکل روحی, استرس یا فشار روانی شده باشد، این حالت کاملا بر میزان و کیفیت شیردهی‌اش تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود نوزاد هم نتواند به اندازه مناسب شیر بخورد.

  • واکنش ناصحيح مادر

اگر نوزاد سینه مادر را گاز گرفته باشد و مادر واکنش ناخوشایندی نشان داده باشد همین امر می‌تواند دلیل شیر نخوردن نوزاد باشد.

  • ورزش بيش از حد

برخی از مادران بعد از زایمان می خواهند خیلی سریع به وزن طبیعی‌ شان بازگردند و به همین دلیل به فعالیت شدید بدنی می پردازند. در نتیجه بر اثر این فعالیت زیاد اسید لاکتیک زیادی ترشح می شود که ورود اسید لاکتیک به شیر موجب تلخ شدن آن می‌شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع می‌کند.

  • گرفتن بینی‌ نوزاد

آبریزش یا کیپ شدن بینی نوزاد می‌تواند شیر خوردن را برای او سخت کند. در این صورت باید از قطره های نمکی و وسیله هایی مانند پوار که برای خارج نمودن ترشحات بینی می باشند, استفاده نمود.

منبع : aftabir.com

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید