مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

زمانی که لکه بینی در بارداری خطرناک است

لکه‌بيني در روزهاي اول بارداري در صورتي كه با درد يا علائم ديگري همراه نباشد، به‌ ويژه اگر مشکلي در سونوگرافي ديده نشده باشد، از اهميت زيادي برخوردار نيست.
لازم به ذكر است وقتي نطفه ي تشکيل‏ شده از داخل لوله‌هاي فالوپ به رحم منتقل و کاشته مي‌شود، مخاط رحم واکنشي نشان مي‌دهد که ممكن است موجب بروز لکه‌بيني مختصري ‌شود. اين اتفاق همزمان با روزهايي است که عادت ماهيانه خانم دو هفته به تاخير افتاده است. در اين شرايط سونوگرافي بايد کاملا طبيعي باشد و جنين داخل کيسه جنيني مشاهده ‌شود، در نتيجه اين لکه‌بيني يک پديده فيزيولوژيک به حساب مي آيد و اهميت زيادي ندارد، اما ساير لکه‌بيني‌هاي اوايل بارداري ممکن است نشان هاي مهمي باشند كه بايد جدي گرفته شوند.
از اصلي ترين علت‌هاي لکه‌بيني در دوران بارداري، مي‌توان به بي‌کيفيت بودن نطفه تشکيل ‏شده و در نتيجه احتمال سقط، مناسب نبودن محل کاشته شدن جنين به ويژه در بارداري خارج رحمي اشاره نمود. اگر بارداري خارج رحمي (يا نابجا) باشد، معمولا لکه‌بيني با دردهاي زيرشکمي همراه است.
گاهي هم لکه‌بيني نشان‌دهنده اين است که سطح هورمون‌هاي مترشحه از تخمدان براي حفظ و ادامه بارداري کافي نيست كه در اين صورت خانم بايد هورمون جايگزين پروژسترون دريافت کند.
البته در برخي موارد لکه‌بيني اوايل بارداري ناشي از جنين يا جفت غيرطبيعي است؛ مانند بارداري مولار که به آن " بچه‌خوره" نيز اطلاق مي شود. به هر حال هر گونه لکه‌بيني در اوايل بارداري نبايد ناديده گرفته شود.

منبع : هفته نامه سلامت - دکتر هايده سميعي،متخصص زنان و زايمان و عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم ‌پزشکي تهران

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید