مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

بهترین صبحانه و تغذيه برای كودكان و دانش آموزان

 صبحانه ای که شاید خیلی از مادرها نسبت به آن بی اعتنا باشند و شايد گاهی کودک رغبتي براي خوردن آن به دلايلي هم چون تعجیل برای از دست ندادن سرویس مدرسه، دیر نرسیدن به مدرسه و به دنبال آن اضطراب و بی‌اشتهایی، ندارد؛ مي تواند عوارض جبران ناپذیری در طول سال تحصیلی برجسم و حتی یادگیری کودک بگذارد. بی علاقگی به فراگیری دروس، کسالت و خواب آلودگی، بدخلقی، وغيره همه از مواردي است که خوردن صبحانه می تواند راه گشای بهبود آن باشد. 

باید دانست که رشد و نمو و قدرت یادگیری دانش آموزان تا حدود زیادی به وعده غذایی صبحانه وابسته است.زيرا نخوردن صبحانه اثرات منفی همچون مختل شدن فعالیت طبیعی مغز و كاهش یادگیری و تمرکز حواس باقي می گذارد و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس بچه‌ها کاهش می یابد.
با حذف وعده صبحانه، مواد مغذی که مي بايست در این وعده دریافت می شدند، در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد و كودك را دچار کمبود کالری، ویتامین ها و املاح می کند. کمبودهای تغذیه‌ای در سنین کودکی از جمله کمبود ریز مغذی‌ها مانند آهن و روی می‌تواند باعث کاهش قدرت قدرت یادگیری و افت تحصیلی در دانش‌آموزان گردد. بچه ها درد دورام مدرسه، درسنین رشد هستند و به همین دلیل برنامه غذایی روزانه آن ها باید طوري تنظیم شود که مواد مغذی لازم برای رشد جسمی و کارایی ذهنی آن ها تامین شود.

يكي از وظايف مادر، مدیریت زمان و تغذیه‌ای كودك خود به ویژه در مقاطع پایین‌تر است؛ والدین باید توجه داشته باشند که بچه‌ها شام را در ساعات اوليه شب بخورند. در برخي از موارد، مادر مي خواهد کودک شام را در کنار پدر و يا بقيه اعضاي خانواده میل کند و این در حالي است آن زمان براي خوردن شام كودك خیلی دیر است و ممكن است خانواده ساعت 10 یا 11 شب شام صرف کنند. هنگامي كه کودک غذايی مفصل آن هم دير هنگام خورده و در نتيجه دیر می خوابد، صبح که بیدار می شود سیر است و به تبع آن صبحانه نمی‌خورد.

در ساعات اولیه شب مادر باید در كنار بچه‌ها شام بخورد تا کودکان یاد بگیرند باید در یک زمان و روند مشخص غذا بخوردند. زود شام خوردن موجب می شود کودک زودتر به خواب رود و صبح ها هم کمی زودتر بیدارشود، بنابراين حوصله و وقت بیشتری هم برای صرف صبحانه خواهد داشت. کودکی که به هر دليل صبحانه نخورده به مدرسه می‌رود، همان ساعات اولیه صبح به میزان چشمگيري دچار افت قند خون می‌شود.

با در نظر گرفتن اين مطلب كه بیشترین زمان فعالیت ذهنی دانش‌آموزان و یادگیری مطالب درسی صبح است، نخوردن صبحانه سبب کاهش توان ذهنی شده و در نتيجه میزان یادگیری آن ها را به ویژه در دروسي که به فكر و تمركز بيشتري نیاز دارند، کاهش می‌‌دهد. در مقابل کودکانی که صبحانه می‌خورند، حدود 20 تا 25 درصد يعني حدود يك چهارم انرژی روزانه خود را از طریق صبحانه تأمین می‌کنند؛ آنان كارايي بيشتري در انجام تکالیف ریاضی دارند و قدرت خلاقیت و ابتکارشان بالاتر است. اين كودكاني هیچ گاه دچار افت تحصیلی نمی‌شوند.

بهترین صبحانه:
تنوع در مواد صبحانه سبب جلب بچه ها به مصرف صبحانه می شود؛ اين روش حتي در سنین بالاتر هم براي افزايش رغبت افراد به صرف صبحانه توصيه مي شود. نان به عنوان يكي از منابع تامین "انرژی"؛ شیر برای تامین "پروتئین، کلسیم، فسفر"و عدسی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع "پروتئین" و و بعضی از انواع "ویتامین های گروه B و ویتامین A " است که در وعده صبحانه دانش آموزان، باید قرار داده شود.
در وعده غذایی صبحانه، یک واحد پروتئین، به منظور تأمین سوخت مورد نیاز بدن كودك گنجانده مي شود، که منبع پروتئین عمدتاً در گروه لبنیات وجود دارد. پنیر، پروتئین مرغوب و با مقدار مناسب دارد. با این که تخم مرغ حاوی کلسترول است اما مواد مغذی فراوانی در آن مانند ویتامین ب، فسفر، گوگرد و غيره نیز وجود دارند.

مصرف کره نیز به شرط استفاده به اندازه و نداشتن اضافه وزن كودك مانعی ندارد. کره همراه مربا، عسل و خرما نيز قسمتي از انرژی مورد نیاز روزانه بچه ها را تامین می كند؛ کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و D است. کره بادام زمینی نیز از نظر میزان پروتئین و کالری غنی است. مصرف انواع آب میوه طبیعی در کنار این مواد می تواند به تغییر ذائقه در زمان صبحانه و افزایش تمایل كودكان به صرف صبحانه کمک کند. درنتیجه یک صبحانه کامل می‌تواند شامل نان یا غلات آماده صبحانه، یک لیوان شیر، تکه کوچکی پنیر یا کمی کره و یک قاشق کوچک مربا یا عسل و یک فنجان چای باشد.

درنهایت رعايت نكات زير توسط مادران ضروري مي باشد :

  • جذاب نمودن صبحانه برای کودک: سعی کنید كودك را زودتر ازخواب بیدار كنيد تا وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. بچه ها از این که لیوان و فنجان مخصوص خود را داشته باشند، خوشحال می شوند. هم چنين از این که مثلا نان تزیین شده ای را با مقداری پنیر بخورند لذت می برند.
  • اجازه دادن به کودک جهت كمك در برنامه ریزی براي صبحانه : اگر به او اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و در خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی نماید، با علاقه بیشتری سر میز حاضر می شود. در نوع غذاها تنوع داشته باشید و هرچند وقت یکبار خوردنی های جدیدی را به برنامه صبحانه اضافه کنید.
  • همراه شدن با كودك هنگام صرف : حتی بزرگتر ها نیز دوست دارند هنگام صرف وعده هاي غذايي همراهی داشته باشند. اگر درآن لحظه اشتهای خوردن صبحانه راندارید حداقل هنگامی که کودک صبحانه می خورد کنار او سر ميز صبحانه بنشینید. حضور خانواده در کنار بچه ها به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن آن ها به صرف غذا به خصوص صبحانه است. تجربه ثابت کرده جمع خانوادگی و احساس آرامش حاصل از قرار گرفتن در کنار خانواده می‌تواند فاکتور مهمی برای افزايش علاقه و انگیزه کودکان به خوردن صبحانه باشد. 

منبع: تبيان

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید