مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

ویتامین D و حساسیت غذایی در نوزادان

تحقيقات نشان مي دهد کمبود ویتامین D در دوران بارداری می ‌تواند عوارضی برای مادر و نوزاد (از جمله تولد نوزادان كم وزن) به همراه داشته باشد. در مواردي که تأمین نیازهای مادر از طریق رژیم غذایی امکان‌پذیر نیست، مصرف مکمل ضرورت پیدا می کند اما باید در مورد لزوم استفاده و مقدار آن با پزشک و متخصص تغذیه مشورت شود چرا که گاهی دریافت مازاد نیز مشکل ساز خواهد بود.
بر اساس مطالعات اخیر، افزایش ویتامین D در طول بارداری می تواند برای نوزاد خطرناک بوده و سبب بروز آلرژی غذایی در نوزاد شود. با توجه به اهميت ویتامینD در تقویت استخوان ها و سیستم ایمنی به خصوص در پیشگیری و درمان نرمی استخوان نوزادان و کودکان، به مدت 50 سال در سراسر جهان به نوزادان ویتامین D خورانده مي شد. اما در سال 1990 برای اولین بار توجه پژوهشگران به ارتباط میزان بالای ویتامینD و افزايش آلرژی غذایی جلب شد که در این راستا 622 زن باردار و 629 نوزاد آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. آلرژی زمان تولد نوزادان مورد بررسی قرار گرفت و میزان ویتامین D خون مادران باردار و نیز جنین با توجه به عوامل محیطی، سبک زندگی اندازه گیری شد. علاوه بر آن آلرژی نوزادان متولد شده در دو سال اول زندگی آنان نيز پیگیری شد.
بر اساس نتايج اندازه گيري شده، مادران بارداری که سطح ویتامین Dدر خون آنها کم تر بود، فرزنداني با سطح آلرژي پايين تري هم داشتند. بدان معنا که سطح بالای ویتامین D در زنان باردار با خطر آلرژی غذایی در كودكان همراه است. علاوه بر این، سطح بالایی از ایمونوگلوبولین E که در برابر حساسیت نسبت به پروتئین شیر، سفیده تخم مرغ، بادام زميني، آرد گندم و سویا یافت می شود در این کودکان وجود داشت. پژوهشگران جهت یافتن ارتباط بین سطح ویتامین D و آلرژی غذایی نگاه دقیق تری به سیستم ایمنی کودکان آسیب دیده به خصوص سلول های T خون بند ناف آنها انجام دادند. همچنین مطالعات قبلی نشان داد سطح بسیار پایین سلول های T در بند ناف خطر بروز آلرژی غذایی در نوزادان را بیشتر می کند.
بنابراين بر اساس مطالعات انجام شده مي توان نتيجه گرفت که سطح بالای ویتامین D در خون نوزادان و مادران باعث کاهش سطح سلول های T تنظیمی می شود. بدان معنا كه ویتامین D توسعه سلول های T تنظیمی را سرکوب و در نتیجه موجب افزايش خطر ابتلا به آلرژی غذایی مي شود.
بي شك وقوع آلرژی غذایی به عوامل دیگری نيز علاوه بر سطح ویتامین D مرتبط است؛ ولی در عين حال پژوهشگران توصیه می کنند با دریافت ویتامین D کافی که تحت تاثیر شرایطی مانند فصل، قرار گرفتن در معرض خورشید و میزان زمان حضور در فضاي خارج از منزل است، از مصرف خودسرانه مکمل ويتامين D، در دوران بارداری مگر به دستور پزشک خودداري شود.

منبع : هفته نامه پزشك شما - ویدا فاضل (کارشناس تغذیه)
Allergy. 2013 Feb;68(2):220-8

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید