مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

نقش كلسيم در دوران بارداري و شيردهي

کلسیم یکی از ریز مغذی هایی است که به خصوص در بانوان در سنین باروری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بسياري از خانم هايي که در سنین میانسالی، از پوکی استخوان رنج می برند این مشکل را به دلیل دریافت ناکافی کلسیم در سنین جوانی متحمل می شوند.
نياز به كلسيم بيشتر در دوران بارداری
کلسیم ماده مغذی ای است که بدن برای ساخت استخوان ها و دندان ها نیاز دارد. همچنین کلسیم به فرآیند طبیعی انعقاد خون در بدن، عملکرد مطلوب عضلات و اعصاب و نیز در ضربان طبیعی قلب نقش دارد.
بيشتر کلسیم بدن در استخوان ها قرار گرفته است؛ فرزندي که در رحم در حال رشد است به مقادیر زیادی کلسیم برای تکمیل رشد و نمو خود نیاز دارد، بنابراين اگر مقادیر کافی کلسیم برای تامین نیازهای کودک در حال رشد مصرف نشود، بدن کلسیم مورد نیازش را از استخوان های مادر برداشت خواهد نمود.
کاهش توده ی استخوانی، مادر را در معرض خطر پوکی استخوان قرار خواهد داد، پوکی استخوان منجر به باریک شدن استخوان ها، ضعف و شکنندگی آن ها و در نتيجه ايجاد شكستكي در استخوان مي شود. بنابراين دوران بارداری یک دوره ی زمانی بحرانی برای زنان به حساب می آید که می بایست در این دوره، کلسیم کافی دریافت نمایند.
حتی اگر با مصرف کلسیم ناکافی هیچ عارضه ای در طی بارداری پیشرفت و تظاهر پیدا نکند، باز هم عدم تامین کلسیم کافی در دوران بارداری می تواند قدرت استخوان ها را کاهش داده و مادر را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در سال های آينده قرار دهد.

الگوهای كسب اطمينان از كافي بودن مصرف کلسیم در دوران بارداري و شيردهي

  • مقدار مجاز توصیه شده دريافت كلسيم برای دوران شیردهی و بارداری در زنان بالای 18 سال، حدود 1000 میلی گرم در روز و برای دختران نوجوان زیر 18 سال حدود 1300 میلی گرم در روز می باشد.
  • خوردن و آشامیدن روزانه 4 واحد از محصولات لبنی و غذاهای غنی از کلسیم
  • استفاده از بهترین منبع کلسیم محصولات لبنی از جمله: شیر، پنیر، ماست، خامه و سوپ های خامه دار و فرنی
  • دريافت كلسيم از منابع ديگر سرشار از کلسیم از جمله برخی سبزیجات مانند اسفناج، بروکلی و سبزیجات برگ سبز و يا غذاهای دریایی، نخودفرنگی خشک شده و حبوبات.
  • دريافت مقادیر کافی ویتامین D از طریق تابش آفتاب به پوست و همچنین مصرف برخی غذاها از جمله شیر غنی شده، تخم مرغ و ماهی جهت جذب بهتر كلسيم

راه هاي دريافت كافي كلسيم جهت مبتلايان به عدم تحمل لاکتوز
عدم تحمل لاکتوز به معنای ناتوانی در هضم لاکتوز (قند موجود در شیر) می باشد. مبتلايان به عدم تحمل لاکتوز، پس از مصرف شیر، با دردهای شکمی، اسهال و نفخ مواجه می شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند همچنان کلسیم دریافتی خود را از منابع مختلفی كه به آن ها در ذيل اشاره شده، تامین نمايند.
مصرف مقادیر اندکی شیر به همراه وعده های غذایی جهت تحمل بهتر لاكتوز
استفاده از دیگر محصولات لبنی مانند ماست و پنير که حاوی قند کمتری هستند
مصرف ديگر منابع غیر لبنی کلسیم از جمله سبزیجات برگ سبز، ماهی ساردین، بروکلي
دريافت كلسيم با مصرف انواع شیرهای عاری از لاکتوز غنی شده با کلسیم که لاکتوز آن ها حذف شده و یا کاهش یافته است.

استفاده از مكمل هاي كلسيم در دوران بارداری
اگر خانم باردار در زمینه ی دریافت مقادیر کافی غذاهای غنی از کلسیم در برنامه غذایی روزانه خود، مشکلاتی دارد بايد متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود درباره ی استفاده از مکمل های كلسیم مشورت نمايد.
ميزان دريافت کلسیم از مکمل ها بستگی به مقدار کلسیم دريافتي از طریق منابع غذایی دریافت می باشد.
باید توجه داشت که بسیاری از مولتی ویتامین ها کلسیم ندارند و یا کلسیم کمی دارند بنابراین، افرادي كه نیاز به مکمل های کلسیمی دارند، بايد مكمل كلسيم را به صورت اضافه تر مصرف نمايند.

منبع : رژيم درماني نوين - دکتر حمیدرضا فرشچی

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید