مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

شیر مادر و میزان چربی بدن نوزاد

شیر مادر بهترین غذا برای رشد و نمو جسمی و روانی نوزاد، از بدو تولد تا 6 ماهگی محسوب مي شود و به دليل وجود آنتی‌بادی‌ها در شیر مادر، نوزاد يا كودك در مقابل بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، استفراغ و عفونت‌های تنفسی ویروسی واکسینه و از بروز بیماری‌های عفونی نیز جلوگیری می‌شود. البته توصيه شده است که دادن شیر مادر تا سن 2 سالگی ادامه پيدا كند.
تغذیه در دوران نوزادی تاثير به سزايي بر روی ترکیب بدن نوزاد در دوران های بعدی زندگی اش دارد، البته تاثیرات تغذیه با شیر مادر و یا شیرخشک هنوز به طور کامل مشخص نشده است.
در مطالعه ای که در مجله تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسيده است، تاثیر تغذیه با شیر مادر در مقايسه با شیر خشک در ترکیب بدن نوزادان سالم مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این تحقيق، توده¬ی بدون چربی بدن و توده چربی بدن (درصد چربی بدن) نوزادانی که با شیر مادر تغذیه مي شدند و نوزادانی که شیرخشک مي خوردند اندازه گيري شد كه داده های به دست آمده مورد تحليل و بررسی قرار گرفت.
در بررسی هاي انجام شده مشخص شد نوزاداني که با شیر خشك تغذیه شده بودند، توده بدون چربی بدن آن ها در 3 تا 4 ماهگی، 8 تا 9 ماهگی و در 12 ماهگی بیشتر بوده ولي توده ی چربی بدن این نوزادان تا 6 ماهگی نسبت به نوزادانی که شیر مادر خورده اند کمتر بوده است. ولي تا 12 ماهگي برعکس شده و توده چربی بدن نوزادانی که شیر خشک خورده اند بیشتر مي شود.
در نهایت، نتایج این مطالعات نشان داد که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در مقایسه با نوزادانی که شیر مادر خورده اند، ترکیب بدنی متفاوتي دارند، به طوری که در یک سالگی میزان بافت چربی بدن در شیرخواران تغذيه شده از طریق شیرخشک از نوزادان تغذیه شده با شیر مادر بالاتر می باشد.
منبع: رژیم درمانی نوین

Am J Clin NutrFeb 2011

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید