مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

تاثیر سیگار کشیدن مادران باردار بر چاقی کودکان

بر اساس تحقيقات، سیگار کشیدن مادر در طول دوران باداری با چاقی نوزاد ارتباط دارد. اما هنوز مکانیسم اين تاثير و میزان و دوره های سیگار کشیدن مادر به خوبی مشخص نشده است. در این بررسی ها رابطه بین سیگار کشیدن والدين در دوران بارداری با علائم رشد زود هنگام و خطرات اضافه وزن و یا چاقی در کودکان در سنين پیش از دبستان مورد تحقيق و ارزیابی قرار داده شد.
این بررسی بر روی 5342 مادر، پدر و فرزندانشان از دوران جنینی تا سن چهار سالگی آنها انجام شد. ویژگی های رشد کودکان مانند قد، وزن، دور سر، شاخص توده ی بدنی و نیز اضافه وزن و چاقی آنها در سنین 1 تا 4 سالگی کودکان به دفعات اندازه گیری شد.
کودکان مادرانی که در دوران بارداري نيز سیگار كشيده بودند، در مقایسه با کودکان مادران غیر سیگاری تنها تا سن سه ماهگی، وزني پایین تر از حد طبیعی داشتند ولي در بررسي هاي بعدي تا سن چهار سالگی، به طور مشخص قد کوتاه تر و دور سر کوچکتري داشتند، كه اين روند يعني قد کوتاه تر و يا نرمال نسبت به وزن زیاد، منجر به افزایش شاخص توده بدنی (BMI) و افزایش خطر چاقی در سن 4 سالگی کودک شده بود.
در مادران غیر سیگاری، سیگار کشیدن پدر با ویژگی های رشد کودک پس ازتولد و خطر چاقی در نوزاد در ارتباط نبود؛ اما سیگارکشیدن مادر در طول دوران بارداری در کودکانی که وزن تولد نرمال و یا کمتر از حد طبیعی داشتند، با شاخص توده ی بدنی بالاتر کودک در سن چهار سالگی ارتباط داشت.
نتايج این بررسی نشان داد كه قرار گرفتن مستقیم نوزاد در معرض دود سیگار از طریق رحم تا اواخر بارداری منجر به افزایش خطر چاقی و اضافه وزن در کودکان در سنین پیش از دبستان می شود.
بنابراين به مادران باردار توصیه می شود از سیگار کشیدن پرهیز کنند و حتي الامكان در این دوران حتي در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرند. زیرا با وجود اين كه اثرات منفی آن هنوز به طور قطعي ثابت نشده است، اما تحقيقات نشان دهنده تاثیرات منفی دود سیگار بر روی جنین و نوزاد بوده اند.

منبع: رژيم درماني نوين - دكتر فرشچي

Am J Clin Nutr July 2011 vol. 94 no. 1 164-171

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید