مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

چاقی پدر و خطر سرطان در فرزند

در هر سن و هر شرایطی سلامت فرزندان برای والدین از اهميت بالايي برخوردار است. حال آن که بعضي دانشمندان در بسیاری از موارد ارتباط موثري بين سلامت والدین و سلامت کودکان قائل هستند. مطالعات متعددي نشان دهنده ي تاثير سلامت مادران، به خصوص برنامه غذایی آنها قبل از زایمان بر سلامت کودک بوده است. اما به تازگي پژوهشگران دانشگاه دوک نظريه ايي را مبنی بر ارتباط وزن پدر بر سلامت کودک ارائه دادند.

به همين منظور محققين به جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد وزن والدین و بررسي DNA از بند ناف نوزادان با هدف تعیین ارتباط میان الگوی متیلاسیون DNA کودکان و چاقی پدر و مادر پرداختند.
در اين بررسي مشخص شد، علاوه بر تاثير عوامل محیطی و تغذیه مادر در دوران بارداری برسلامت کودکان، چاقی پدر نیز می‌تواند از طریق تغییرات ژنتیکی در سلامت فرزندان نقش مهمي داشته باشد.
کاهش متیلاسیون در ژن فاکتور رشد شبه انسولینی2 (IGF2) در نوزادان با افزایش خطر بروز سرطان در آینده ارتباط دارد.

نتایج حاصل از این تحقيق حاكي از پایین‌تر بودن معني دار متیلاسیون DNA در ژن IGF2 كودکانی که پدراني چاق داشتند نسبت به فرزندان پدران دارای وزن نرمال بود، كه این مطلب نشان دهنده ي ارتباط مستقيم چاقی پدر با افزایش خطر ابتلای کودک به برخی از سرطان‌ها مي باشد.

در طی تشکیل ساختار اسپرم (اسپرماتوژنز)، برخي نواحي بر روی DNA ممکن است به شرایط محیطی حساس باشند. این تاثیراتی که بر DNA اعمال می شود به نسل بعدی نيز انتقال می یابد. به نظر مي رسد، سطح هورمون ها و تغذیه نامناسب در پدران چاق می تواند به متیلاسیون ناقص DNA و یا علامت گذاری ژنومی غیرپایدار سلول های اسپرم بيانجامد.

بنابراين چاقی والدین می تواند بر افزایش احتمال به وجود آمدن چاقی در نسل هاي بعدی نقش داشته باشد. وزن نامناسب، تغذیه ناصحيح و یا سطح غیرطبیعی هورمون ها حتی در پدران چاق نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

منبع: هفته نامه پزشك شما

BMC Medicine 2013 , 6 February 2013

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید