مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

تاثیرپذیری ذائقه در دوران نوزادی

پژوهشگران بر اين باورند كه قرار گرفتن نوزاد در معرض طعم های مختلف باعث مي شود تا در آینده كودك نسبت به غذاهایی که حاوی این طعم ها هستند احساس خوشايندي داشته باشد. به نظر مي رسد پیش از 4 ماهگی، زمانی است که حس چشایی در حساس ترین حالت خود قرار دارد و در معرض قرار گرفتن طعم در آن دوره، احساس خوبي را به فرد القاء می کند.

در همين راستا پژوهشگران مرکز تحقیقات حواس شیمیایی مانل در فیلادلفیا، سعي کردند تا حساس ترين بازه زمانی را که تکرار مصرف یک طعم خاص در نوزاد، سبب ماندگار شدن آن طعم در آینده برای فرد می شود را بيابند.

بررسي مورد نظر بر مادرانی که تازه زايمان کرده بودند و نوزادان تازه متولد شده ي آنها انجام شد. 69 نوزاد 2 هفته ای در 6 گروه متفاوت از نظر زمان مصرف شیر خشک، طول مدت مصرف و نوع خاص شیرخشک به 6 گروه تقسیم شدند. 2 گروه کنترل تنظیم شد که گروه اول فقط از شیر خشک گاو و گروه دیگر از شیرخشک با پروتئین هیدرولیز شده استفاده کردند که مدت آن 7 ماه بوده و طعم هر دو تلخ و ترش بود. به دو گروه دیگر نیز از شروع 5/1 ماهگی به مدت 1 یا 3 ماه شیرخشک هیدرولیز شده و همچنین شیر خشک تهیه شده از شیرگاو خورانده شد.2 گروه دیگر شير خشك هاي ذکر شده را از شروع 5/2 یا 5/3 ماهگی به مدت 1 ماه مصرف کردند. مادران در طی اين تحقيق از نوع تغذیه نوزادشان بی اطلاع بودند. همچنین از نوزادان در هنگام شیرخوردن فیلم برداری شد تا پژوهشگران بدون هیچ خطایی بتوانند تغییرات چهره نوزاد در هنگام مصرف شیر خشک را مشاهده کنند.

نتایج مطالعه فوق نشان داد، نوزادانی که به مدت 1 تا 3 ماه از شیر خشک های هیدرولیز شده استفاده کرده بودند، میل مشابهی به شیرخشک های تلخ نشان دادند. با این وجود پذیرش آنها به اندازه نوزادانی که آن محصول را به مدت 7 ماه کامل مصرف کرده بودند، قوی نبود. پذیرش شیرخشک با پروتئین هیدرولیز شده نسبت به شیر خشک گاوی در نوزادانی که مصرف شیرخشک هیدرولیز شده از 5/3 ماهگی در آنها آغاز شده بود و به مدت 1 ماه ادامه داشت کمتر از نوزادانی بود که پیش از 3 ماهگی مصرف شیر خشک هیدرولیز شده را آغاز کرده بودند.

البته جهت تعیین دقیق تر تاثیرات انواع غذاها و طعم ها، به خصوص میوه ها و سبزیجات، نیاز به مطالعه بیشتر احساس می شود.

بررسي هاي اخیر تاكيد كننده اين مطلب است که طعم هایی که افراد در اوایل نوزادی در معرض آن قرار می گیرند بر ذائقه و پذیرش طعم های مختلف در آینده تاثیرگذار است و این تاثیرپذیری نوزادان با توجه به انتقال طعم از طریق شیر به نوزاد، بيانگر اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی می باشد.

منبع : رژيم درماني نوين - دكتر فرشچي

American Journal of Clinical Nutrition, May2011vol. 93no. 5 1019

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید