مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

آموزش آداب معاشرت به کودکان پیش از ديد و بازديدهاي نوروزي

تاریخ ایجاد در چهارشنبه, 5 فروردین 1394 13:12

"چقدر پدر و مادراین بچه بي خيال هستند، انگار نه انگار بايد نکته هاي حداقلي براي تعامل اجتماعي مناسب با فاميل را به او ياد مي دادند؛ چقدر اين بچه بي تربيت است ". به احتمال زياد بسیاری در جمع هاي فاميلي و مهماني ها، شاهد اين گفتگوها بوده اند که پدر يا مادري به خاطر رفتار نامناسب کودکش از خجالت سرخ شده باشد يا جملاتي مانند جملات ابتداي اين مطلب، را از نزديکانش شنيده باشد؛ به طور مثال کودکي که به ديگران سلام نمي کند يا لباس ديگران را مي کشد و آن ها را اذيت مي کند، نشان مي دهد که پدر و مادرش نتوانسته اند رفتارهاي مناسب و مهارت هاي اجتماعي را به کودک خود بياموزند. يکي از آموزش هايي که والدين، بايد به فرزند خود ارائه دهند، مهارت‌هاي اجتماعي است.

مهارت هاي اجتماعي مهارت هايي است که کودکان براي آن که بتوانند خودشان را با اجتماعي که در آن زندگي مي کنند، سازگارتر کنند به آن نياز دارند. در ادامه به برخي راهکارها که والدين مي توانند براي راهنمايي کودک خود از آن بهره ببرند اشاره مي شود.

چند توصيه کلي به والدين

  • از افعال مثبت به جاي افعال منفي استفاده کنيد؛ براي مثال به جاي اينکه بگوييد: «اين قدر بي ادب نباش» بگوييد: «مودب باش».
  • خونسرد باشيد؛ چون زماني که عصباني مي شويد و فرياد مي زنيد به خصوص در جمع هاي فاميلي، احترام خود را نزد فرزندتان از دست مي دهيد.
  • علاقه خود را به فرزندتان نشان دهيد. وقتي خطايي از او سر مي زند به او بگوييد که چرا اين کار اشتباه است و او را در آغوش بگيريد؛ چون شما با اين کار صداقت و علاقه اي را که ميانتان است، افزايش مي دهيد.
  • سعي کنيد زياد سختگير و خشک نباشيد.
  • احوال پرسي را به صورت عملي به کودک تان آموزش دهيد

در گام اول بايد از آموزش هاي مستقيم استفاده کرد؛ به عنوان مثال پبش از دید و بازدیدهای عید، مستقيماً و البته بدون سرزنش کودک، درباره شيوه صحيح تعامل با ديگران، با او صحبت و انتظارات خود را بيان کنيد.
البته صرفا منظور بيان خواسته تان نيست بلکه به صورت جزئي و با مثال براي او شرح دهيد که در چه موقعيت هايي چه رفتارهايي مورد نظر شماست. چنانچه کودک خردسالي داريد در قالب بازي، مهارت هاي برقراري تعامل صحيح را به او آموزش دهيد. به طور مثال تصور کنيد که با هم به يک مهماني رفته ايد و آن گاه رفتارهاي درست را به دفعات و به نحوي که براي کودک لذت بخش باشد با او تمرين کنيد.

  • تعامل هاي احتمالي را پيش بيني کنيد

قبل از ورود به موقعيت مهماني، شرايط ويژه آن را براي کودک توصيف و تعامل هاي احتمالي را پيش بيني کنيد و در صورت لزوم رفتاري را که مناسب موقعيت اين مجلس خاص است با هم مرور و تمرين کنيد. همچنين با هم قراردادي تعيين کنيد که اگر کودک به مواردي که شما تعيين کرديد عمل کرد پاداش هايي را دريافت خواهد کرد. از همان ابتدا هدف هاي ايده آل گرايانه تعيين نکنيد؛ به طور مثال مي توان ابتدا فقط روي سلام و احوال پرسي تمرين کرد و در آينده پس از تثبيت يک رفتار ساده رفتارهاي پيچيده تر را به کودک آموزش داد.

  • موقعيت هاي گوناگون را براي کودک تفکيک کنيد

در حين آموزش، موقعيت هاي گوناگون را براي کودک تفکيک و رفتار مناسب با هر گروه سني و شرايط مختلف را نيز معين کنيد زيرا گاه کودک از توانايي کافي براي درک تفاوت موقعيت هاي دوستانه و رسمي برخوردار نيست.

  • به رفتارهاي گروه همسالان کودک تان نظارت داشته باشيد

از سنين دبستان و نوجواني، نقش همسالان در رفتارهاي فرزند شما بسيار پر رنگ تر مي شود و ممکن است رفتارهاي ضدارزش را از همسالان خود بياموزد و تقليد کند و راه حل اين است که جمع هايي را که فرزندتان مي تواند در آن ها باشد، غربال کنيد؛ به طور مثال لزومي ندارد فرزندتان با تمام بچه هاي ساختمان در ارتباط باشد يا در هر مهماني که شما مي رويد، حضور داشته باشد. اگر به ناچار در جمعي حضور داريد که کودک يا بزرگسالي رفتار نامناسبي از خود نشان مي دهد، فرزندتان را با اسباب بازي، کتاب يا حرف زدن سرگرم کنيد و زمان مواجهه او با آن فرد يا افراد را کاهش دهيد. حتما در يک جمع به رفتار گروه کودکان همسال نظارت داشته باشيد.

  • نيازهاي فرزندتان را حدس بزنيد

اگر کودک در جمع همسالان وسايل کودکي ديگر را ببيند که خودش همراه نبرده، ممکن است رفتارهاي ناشايستي مانند استفاده بدون اجازه از آن ها را از خود نشان دهد به طور مثال ليوان مخصوص، پتوي دلخواه، خوراکي يا عروسک دلخواه بچه ديگري را بردارد. راه حل اين است که والدين نيازهاي فرزندشان را حدس بزنند و پيشاپيش آن ها را برآورده کنند؛ به طور مثال اسباب بازي مورد علاقه، دفتر و مداد نقاشي فرزندشان را همراه ببرند. به رفتارهاي گروه همسالان کودک تان نظارت داشته باشيد

  • ورود در جمع براي اولين بار

موفقيت مي نويسد: فرزندتان بايد بداند وقتي براي نخستين بار وارد جمعي مي شود، حتما سلام کرده و خود را معرفي کند وگرنه ديگران او را ناديده مي گيرند. به فرزندتان توضيح دهيد وقتي مي خواهد 2 نفر را به هم معرفي کند، اول شخص کوچک تر را به شخص بزرگ تر معرفي کند و براي شخص بزرگ تر يک لقب بياورد؛ به طور مثال بگويد: «آقاي...، اين دوست من علي است.»

  • آموزش آداب معاشرت براي موقعيت هاي مختلف

شايد ياد دادن آداب معاشرت به بچه ها کار سختي باشد چون گاهي ناچار مي شويد رفتارهاي درست را بارها و بارها به فرزندتان گوشزد کنيد. در ادامه مطالب با ما همراه باشيد تا نکاتي را درخصوص آداب معاشرت هايي که فرزندان بايد در موقعيت هاي مختلف رعايت کنند، برايتان بازگو کنيم.

  • مهارت حل مسئله را به کودک تان بياموزيد

بگو مگوي کودکان سر خوراکي، اسباب بازي يا جاي محدود يا حتي تماشاي شبکه تلويزيوني، فرصتي مناسب براي آموزش مهارت حل مسئله است. در اين شرايط از فرزندتان بخواهيد فکر کند چطور مي شود چند نفري از آن مورد محدود استفاده کنند به طوري که حق هيچ کدام ضايع نشود. اولويت بندي را به آن ها متناسب با سن‌شان بياموزيد.

  • در زمان غذا خوردن

فرزندتان بايد بداند در زمان غذا خوردن لازم است صبر کند تا همه در بشقاب هايشان غذا بکشند و بعد شروع به خوردن کند.

منبع: روزنامه خراسان ، دکتر هادي صدري، کارشناس و مشاور خانواده

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید