مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

پیشگيري ازحوادث دركودكان

حوادث یکی از مهمترین علل مرگ و معلولیت های کودکان است. متاسفانه سالیانه صدها هزار كودك بر اثر حوادث غيرعمدي و خشونت كشته شده و ميليون ها كودك ديگر نيز دچار عوارض و بيماري هاي ناشي از حوادث مي شوند. طبق مطالعه ای که در سال 2004 سازمان بهداشت جهاني در مورد بيماري ها انجام داد، حدود 950 هزاركودك و نوجوان زير 18 سال در اثر حوادث جان خود را از دست داده اند كه عامل 90 درصد از اين مرگ ها، حوادث غير عمدي شناخته شده است. متاسفانه در رابطه با حوادث دوران كودكي، شيوع بالای معلوليت به چشم مي خورد، به گونه ای كه به ازاي هر يك كودك كه در اثر حادثه جان خود را از دست مي دهد، چند هزار كودك با ناتواني از درجات مختلفي بر جاي مي مانند.
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني که در اكتبر 2012 منتشر شد، روزانه حدود 2300 كودك یعنی سالیانه حدود 830 هزار كودك در اثر حوادث جان خود را از دست مي دهند. این در حالی است که اگر اقدامات پيشگيري از حوادث در سراسر جهان به كار گرفته شود، بيش از 1000 كودك از تعداد اين آمار مي توانند زنده بمانند. در مورد هر نوع آسيب كودكان، مداخلات پيشگيرانه اي وجود دارد كه از احتمال بروز اين خطرات و شدت آن مي كاهد. بنیان اين مداخلات پيشگيرانه، شناخت و پيشگيري از حوادث عمدي و غيرعمدي است.
سازمان بهداشت جهاني با همكاري يونيسف در سال 2008، گزارشي را تحت عنوان پيشگيري از حوادث در كودكان و نوجوانان تهيه نموده است. اين گزارش بر اساس فراخوان جهاني در سال 2005 و سند راهبردي 10 ساله سازمان بهداشت جهاني گردآوری شده است.
اولين گزارش جهاني پيشگيري از مصدوميت كودكان، به بررسی شايع ترين آسيب هاي غيرعمدي منجر به مرگ و همچنين راه هاي كاهش ميزان صدمات در كودكان پرداخته است. بنابراین گزارش، پنج عامل اصلي مصدوميت در كودكان شامل حوادث ترافيكي، غرق شدگي، سوختگي، سقوط و مسموميت شناخته شده اند. بخش اعظم اين آسيب ها(سقوط، سوختگي، غرق شدن) در هر دو محيط خانه يا خارج خانه رخ مي دهند.
هدف از تهيه اين محتوا بررسي پنج عامل اصلي مصدوميت در كودكان همراه با ارائه نكات پيشگيري وكمك هاي اوليه و ارائه آخرين آمارهاي جهاني به منظور كاهش حوادث در كودكان مي باشد. اين اقدام گامي است در جهت افزايش سطح آگاهي جامعه و افزايش قوانين تعهد آور در راستاي پيشگيري از حوادث در كودكان عزيز کشور باشد.

 

حوادث ترافيكي

حوادث ترافيكي عامل اصلي مرگ در كودكان 10 تا 19 سال به شمار مي رود. حوادث ترافيكي تا سال 2030 پنجمين علل اصلي مرگ و هفتمين علل اصلي بار ناشي از بيماري ها (DALY) خواهد بود.93 درصد از مرگ هاي ناشي از حوادث ترافيكي در كشورهاي با درآمد كم و متوسط اتفاق مي افتد . در سال 2004 دو سوم مرگ هاي كودكان در اثر حوادث ترافيكي در مناطق جنوب شرق آسيا، آفريقا و كشورهاي با درآمد كم و متوسط غرب اقيانوس آرام رخ داده است.

  • پيشگيري از حوادث ترافيكي

موثرترين و مهم ترين اقدامات اثبات شده در پيشگيري از حوادث ترافيكي به شرح زير مي باشد :

- بستن كمربند ايمني
- به كارگيري صندلي محافظ مخصوص كودك (car seat)
- استفاده از کمربند ایمنی برای کودکان بزرگتر و نشستن در صندلی عقب در صورت مجهز بودن اتومبيل به کيسه هوا
- آموزش كودكان حتي المقدور در محيط هاي شبيه سازي شده ترافيكي
- استفاده از كلاه ايمني هنگام استفاده از دوچرخه و موتورسواري
- بررسی ساختمان مکانيکي دوچرخه کودک، نصب شبرنگ و چراغ (به طور کلی دوچرخه سواري در خيابان و شب براي کودکان زير ۱۴ سال تا ۱۵ سال خطرناک است)
- رعایت سرعت مجاز
- منع تردد كودكان و استفاده از خطوط عابر پياده
- تنها رها نكردن كودك در وسيله نقليه
- وضع و اعمال قانون كاهش سرعت در اطراف اماكن آموزشي، تفريحي و مسكوني
- گواهينامه رانندگي و محدوديت هاي رانندگي براي رانندگان جديد
- قانون منع استفاده از الكل حين رانندگي

  • كمك هاي اوليه در حوادث ترافيكي

- ضمن حفظ خونسردي، هر چه سريع تر درخواست كمك نموده و با اورژانس 115 تماس گرفته شود.
- در صورت مضطرب بودن تا رسيدن نيروهاي امدادي، مصدوم حركت داده نشود و از هر گونه اقدام خودداري شود. در شرايطي كه براي حفاظت از جان مصدوم مجبور به حركت دادن او باشد، سعي شود سر و ستون فقرات مصدوم بي حركت نگه داشته شود.
- چنانچه بيمار تنفس دارد و استفراغ نمي كند، باید گردن را با دست، در وضعيت افقي در راستاي ستون فقرات نگه داشت. اگر خون يا ترشحات مانع تنفس بيمار است، در صورتی که مواد مذكوری که جلوی تنفس را گرفته ديده مي شود، با دست خارج گردد و در غير اين صورت دهان و راه هوايي نباید دستكاري گردد. اگر بيمار استفراغ مي كند با دست گردن را در راستاي ستون فقرات ثابت نگه داشته و بيمار را به سمت راست يا چپ چرخانده شود، به حالتی که گردن همواره در محور ستون فقرات حفظ شود. اگر چرخاندن بيمار به سمت ديگر موجب قطع تنفس او گردد بايد به حالت قبل باز گردانيده شود.
- در صورت وجود خونريزي، مي توان زخم را با فشار مستقيم توسط يك پارچه تميز و استريل پوشاند. سپس محل مورد نظر را بانداژ نمود (مثلاٌ مي توان از يك روسري استفاده كرد). فقط باید دقت كرد که باند تا اندازه اي سفت بسته شود كه جلوي خونريزي را بگيرد، زيرا پانسمان سفت مي تواند مانع جريان خون در عضو شود و منجر به قطع عضو گردد.
- در صورت وجود شكستگي، عضو آسيب ديده را بوسيله آتل ثابت نگه داريد. آتل از ايجاد حركت در دو سر شكسته استخوان، مفصل در رفته يا اندام دچار آسيب بافت نرم جلوگيري مي كند و موجب كاهش درد در اندام مي شود.
- در صورت امكان، محل زخم بالا نگه داشته شود.
- چنانچه عضوي قطع شده باشد، باید آن عضو را در يك كيسه پلاستيكي تميز قرار داد و تمام هواي كيسه را خارج نمود؛ سپس كيسه را به خوبي بست تا هيچ درزي نداشته باشد. كيسه را در ظرف آب و يخ قرار داد و به همراه مصدوم به مركز درماني فرستاد.
- مصدوم با پتو پوشانده شود.

 

غرق شدگي

در بين كودكان زير 15 سـال، گروه سنـي 1 تا 4 سال به عنوان پرخطرترين گروه در معرض خطر غرق شدگي محسوب مي شوند. غرق شدگي در اين سن، بیشتر مربوط به كوتاهي در نظارت والدين است.به طور متوسط روزانه 480 كودك در دنيا در اثر غرق شدگي جان خود را از دست مي دهند. در بيشتر كشورهاي آسيايي غرق شدگي عامل اصلي مرگ در كودكان محسوب مي شود. بر اساس آخرين گزارشات غرق شدگي عامل اصلي مرگ در كودكان 1 تا 14 سال در چين و دومين علت مرگ در همين گروه سني در آمريكا محسوب می شود. آمارهاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد كه بيشترين ميزان مرگ كودكان، در كشورهاي با درآمد كم و متوسط اتفاق می افتد.

  • پيشگيري از غرق شدگي

موثرترين روش هاي اثبات شده در پيشگيري از غرق شدگي به شرح زير مي باشد:
- آموزش شنا از سنين كودكي
- حصاركشي استخرهاي شنا
- رها نكردن كودك در حمام، نزديكي استخر و يا حوض
- تهيه وسايل ايمني براي تمام سرنشينان قايق هاي تفريحي و كشتي ها
- خالي نگه داشتن وان ها، سطل ها و وارونه قرار دادن آنها
- نصب درپوش براي چاه

  • كمك هاي اوليه در غرق شدگي

ضمن حفظ خونسردي، هر چه سريع تر درخواست كمك نموده و با اورژانس 115 تماس گرفته شود.
- بهترين راه براي نجات غريق قرار دادن وي بر روي يك تخته شناور است.
- زماني كه غريق از آب بيرون كشيده شد، ضمن حمایت از سر و گردن او، باید تلاش شود تا این اعضا بـي حركـت نگـاه داشته شوند، زیرا احتمال آسيب به سر و گردن بسيار زياد است.
- در صورت آگاهی از كمك هاي اوليه، باید در صورت وجود نبض, شروع به احياء قلبي ريوي نمود.
- برای كاهش خطر پایین آمدن دماي بدن مصدوم را با پتو بپوشانيد.

 

سوختگي

آسيب پوست يا ديگر بافت هاي بدن در اثر تماس با مواد شيميايي يا داغ، شوك حرارتي تابشي، راديو اكتيو و الكتريسيته سوختگي محسوب می شود. روزانه 260 كودك در سراسر جهان در اثر سوختگي جان خود را از دست مي دهند. طبق برآورد جهاني بيماري ها توسط سازمان بهداشت جهاني در سال 2004، سوختگي يازدهمين عامل مرگ در كودكان 1 تا 9 سال است. سوختگي ناشي از آتش و مايعات داغ مي تواند در ايجاد معلوليت هاي طولاني مدت نقش داشته باشد. نسبت مرگ ناشي از سوختگي در كشورهاي كم درآمد یا متوسط 3/4 در 100 هزار نفر جمعيت و در كشورهاي با درآمد بالا 4/0 در 100 هزار نفر جمعيت گزارش شده است كه اين ميزان در كشورهاي با درآمد كم و متوسط 11برابر بيشتر از كشورهاي با درآمد بالا است.

  • پيشگيري از سوختگي

در زير به روش هايي كه مي تواند در پيشگيري از سوختگي موثر واقع شود اشاره مي شود:
- جداسازي آشپزخانه از اتاق نشيمن
- پوشاندن پريزهاي برق توسط درپوش هاي مخصوص
- قرار دادن سطوح پخت و پز بالاتر از سطح زمين
- قرار ندادن ظروف روي شعله هاي جلويي گاز
- قرار دادن موانعي در اطراف شومينه و رادياتورها
- استفاده وسايل هشدار دهنده دود
- پرهيز از ذخيره نمودن مواد قابل اشتعال در خانه
- تنظيم كننده هاي درجه آب گرم
- استفاده از وسايل مشتعل كننده ايمن مانند فندك هاي ضدكودك

  • كمك هاي اوليه در سوختگي

- ضمن حفظ خونسردي، هر چه سريع تر درخواست كمك نموده و با اورژانس 115 تماس گرفته شود.
- اگر سوختگي سطحي است، سعي شود قسمت آسيب ديده با آب تميز و سرد، خنك شود.
- به ناحيه آسيب ديده دست زده نشود.
- از ماليدن پماد، لوسيون، خمیردندان يا روغن روي محل آسيب ديده خودداري شود.
- نباید سعی در جدا کردن اجسامي كه به ناحيه آسيب ديده چسبيده اند کرد.
- از پاره كردن تاول ها پرهيز شود. زيرا تاول سد خوبي براي جلوگيري از عفونت است. اين نوع سوختگي باید با گاز استريل و خشك پوشانده شوند.

 

سقوط

بر اساس تعريف سازمان بهداشت جهاني، سقوط اتفاقي است كه در نتيجه آن فرد از ارتفاعی روي زمين، كف يا سطوح پاييني ديگري مي افتد. آسيب ها و مرگ هاي ناشي از سقوط که در آمار جهانی به عنوان سقوط در نظر گرفته نمی شوند شامل مواردی همچون سقوط در جريان حوادث عمدي، ساختمان هاي در حال سوختن و وسايل نقليه، سقوط از حيوانات و همچنين سقوط در آب يا آتش می باشد.
سقوط به عنوان دوازدهمين عامل مرگ در بين کودکان در سنين 5 تا 9 سال و نوجوانان 15 تا 19 سال است. عوارض غير کشنده سقوط بسيار زیاد بوده و بار زيادي را به بخش سلامت در سراسر جهان تحميل مي كند. سقوط در بين كودكان زير 15 سال سيزدهمين عامل سپري شدن سال هاي باقی مانده همراه با ناتواني است(DALY). در سال 2004 ، حدود47000 كودك و نوجوان زير 20سال در اثر سقوط جان خود را از دست داده اند. سازمان بهداشت جهاني در بررسي مطالعات مرگ مرتبط با سقوط مشخص نمود كه تفاوت مهمي بين مناطق و كشورهاي يك منطقه وجود دارد. كشورهاي با درآمد كم و متوسط در منطقه آسياي جنوب شرقي و منطقه مديريترانه شرقي مرگ و ميري در حدود به ترتيب 7/2 و 9/2 نفر در هر 100 هزار نفر جمعيت داشتند؛ در حالي كه مرگ در كشورهاي با درآمد بالا در آمريكا، اروپا و غرب اقيانوس آرام در حدود 2/0 تا 1 نفر در 100هزار نفر جمعيت گزارش شده است.

  • پيشگيري از سقوط

موثرترين روش هاي پيشگيري از سقوط به شرح زير مي باشد:
- استفاده از نرده و ميله محافظ براي پله ها
- نصب حفاظ براي پنجره ها
- افزايش آگاهي عمومي والدين و مراقبين كودك
- طراحي و تجهيز و بازرسي مناطق بازي كودكان مطابق با استاندارد هاي ايمني (استفاده از سرسره، چرخ و فلک و تاب فقط زمانی که سرسره روي يک سطح صاف و نرم مانند چمن قرار دارد)
- پوشاندن چاه ها، چاله ها و گودال ها

  • كمك هاي اوليه در سقوط

- ضمن حفظ خونسردي، هر چه سريع تر درخواست كمك نموده و با اورژانس 115 تماس گرفته شود.
- در صورت مضطرب بودن تا رسيدن نيروهاي امدادي، نباید مصدوم را حركت داد و باید از هر گونه اقدام خودداري شود. در شرايطي كه براي حفاظت از جان مصدوم مجبور به حركت دادن او باشد، سعي شود سر و ستون فقرات مصدوم بي حركت نگه داشته شود.
- چنانچه بيمار تنفس دارد و استفراغ نمي كند، باید گردن را با دست، در وضعيت افقي در راستاي ستون فقرات نگه داشت. اگر خون يا ترشحات مانع تنفس بيمار است، در صورتی که مواد مذكوری که جلوی تنفس را گرفته ديده مي شود، با دست خارج گردد و در غير اين صورت دهان و راه هوايي نباید دستكاري گردد. اگر بيمار استفراغ مي كند با دست گردن را در راستاي ستون فقرات ثابت نگه داشته و بيمار را به سمت راست يا چپ چرخانده شود، به حالتی که گردن همواره در محور ستون فقرات حفظ شود. اگر چرخاندن بيمار به سمت ديگر موجب قطع تنفس او گردد بايد به حالت قبل باز گردانيده شود.
- در صورت وجود خونريزي، مي توان زخم را با فشار مستقيم توسط يك پارچه تميز و استريل پوشاند. سپس محل مورد نظر را بانداژ نمود (مثلاٌ مي توان از يك روسري استفاده كرد). فقط باید دقت كرد که باند تا اندازه اي سفت بسته شود كه جلوي خونريزي را بگيرد، زيرا پانسمان سفت مي تواند مانع جريان خون در عضو شود و منجر به قطع عضو گردد. در صورت امكان محل زخم را بالا نگه داريد.
- در صورت وجود شكستگي، عضوآسيب ديده را بوسيله آتل ثابت نگه داريد. آتل از ايجاد حركت در دو سر شكسته استخوان، مفصل در رفته يا اندام دچار آسيب بافت نرم جلوگيري مي كند و موجب كاهش درد در اندام مي شود(يك مفصل بالا و يك مفصل پايين محل آسيب بايد در آتل گيري بي حركت شود). آتل گيري همچنيـن به جلوگيري از خونريزي و كاهش آسيـب به اعصاب و عروق نزديك به استخوان شكسـته كمك مي كند.
- چنانچه عضوي قطع شده باشد، باید آن عضو را در يك كيسه پلاستيكي تميز قرار داد و تمام هواي كيسه را خارج نمود؛ سپس كيسه را به خوبي بست تا هيچ درزي نداشته باشد. كيسه را در ظرف آب و يخ قرار داد و به همراه مصدوم به مركز درماني فرستاد.
- مصدوم با پتو پوشانده شود.

 

مسموميت

براساس برآورد جهاني بيماري ها در سال 2004 توسط سازمان بهداشت جهاني ، مسموميت سالانه عامل مرگ حدود 45 هزار كودك و نوجوان در سراسر جهان است. در كشورهاي پردرآمد ميزان مرگ ناشي از مسموميت در هر100 هزار نفر، 5/0 نفر (یعنی در هر 200 هزار نفر یک نفر) و براي كشورهاي با درآمد كم و متوسط ( مثلاٌ در آفريقا، كشورهاي با درآمد كم و متوسط اروپايي و ناحيه غرب اقيانوس آرام) چهار برابر بيشتر يعني 2 نفر در هر 100هزار نفر است. در آفريقا، كشورهاي با درآمد كم و متوسط اروپايي و ناحيه غرب اقيانوس آرام ميزان بالای مرگ و مير ناشي از مسموميت در كودكان مشاهده مي شود. كودكان زير يك سال در كشورهاي با درآمد كم و متوسط بيشتر با مسموميت هاي مرگبار روبرو هستند. به طور كلي نسبت مرگ در نوزادان در بيشترين حد است و با افزايش سن تا 14 سالگي كاهش مي يابد. بعد از آن دوباره مرگ ناشي از مسموميت در كودكان 14 ساله و بالاتر افزايش مي يابد. در بيشتر مناطق جهان به ويژه دركشورهاي با درآمد كم و متوسط ناحيه غرب اقيانوس آرام، پسران بيشتر از دختران مسموم مي شوند. به طوری که ميزان مسموميت پسران منطقه آفريقا، 5 نفر در هر 100هزار نفر و براي دختران كشورهاي پردرآمد نواحي غرب اقيانوس آرام و مديترانه شرقي، 1/0 نفر در هر 100هزار نفر (معادل یک نفر در هر یک میلیون نفر) است.

  • پيشگيري از مسموميت

موثرترين روش هاي پيشگيري از مسموميت به شرح زير است:
- بسته بندي مقاوم داروها و ساير سموم در برابر كودك
- قرار دادن مواد سمي و داروها دور از دسترس كودكان(مانند استفاده از جعبه داروي قفل دار)
- عدم نگهداری داروهاي تاريخ مصرف گذشته و داروهاي تجويز شده بعد از بهبودي در منزل
- كاهش جذابيت بسته هاي دارو و مواد سمي
- بسته بندي دارو ها و مواد سمي در ظروف پلاستيكي داراي قفل كودك بجاي ظروف شيشه اي
- حفاظت از کودکان در باغ به عنوان یکی از محل های حادثه آفرین برای کودکان (دور از دسترس نگهداشتن سموم باغبانی، هشدار به کودک جهت خودداری از خوردن برگ و يا دانه گياهان)
- توزيع دارو در مقادير غير كشنده
- افزايش سطح آگاهي و دانش والدين و مراقبين كودك در رابطه با نگهداري داروها و مواد سمي و نحوه برخورد با مسموميت

  • كمك هاي اوليه در مسموميت

- ضمن حفظ خونسردي، هر چه سريع تر درخواست كمك نموده و با اورژانس 115 تماس گرفته شود.
- اگر مصدوم هوشیار است و يك ماده سوزاننده خورده است، تا جايي كه بيمار قادر است كم كم به وي آب يا ترجيحاً شير خورانده شود.
- ولی اگر مصدوم يك ماده نفتي خورده و هوشيار است نباید به او مايعات نوشاند.
- اگر ماده خورده شده اسيد باطري، تميز كننده ها، ضد عفوني كننده ها، موادنفتي مانند نفت سفيد و يا بنزين است نباید بیمار را وادار به استفراغ نمود. ولی در حالتی كه ماده خورده شده مواد دارويي يا مواد غذايي فاسد مي باشد، باید مصدوم را وادار به استفراغ کرد.
- اگر ماده سمي داخل پوست جذب شده است تمام لباس هاي مصدوم در آورده شود و ناحيه آلوده در صورت امكان با آب و صابون شسته شود.
- باقي مانده ماده سمي يا قوطي كه نزديك بيمار است، به بيمارستان برده شود يا به امدادگران اورژانس نشان داده شود.
- سالانه ده ها ميليون كودك دچار آسيب هاي غير کشنده مي شوند كه بيشتر اين آسيب ها در بيمارستان درمان مي شوند. متاسفانه صدمات ناشي از حوادث در كودكان مي تواند ناتواني و معلوليت هايي ايجاد كند كه نيازمند مراقبت بيشتر و خدمات توانبخشي بوده و پيامدهايي در سلامتی، تحصيل و مشاركت اجتماعي آنها دارد و حتي بر زندگی والدين شان نیز تاثیر گذار است.
- آسيب هاي دوران كودكي و باقي ماندن تاثير آن بر كودكان در همه سال هاي زندگي، از مهم ترين عواملي است كه نمي توان از آن چشم پوشي كرد. پيشگيري از مصدوميت هاي كودكان، مسئوليت بزرگي است كه نيازمند تعهد و مشاركت كامل مجموعه گسترده اي از سازمان هاي بين المللي، دولت ها، سازمان هاي خصوصي، والدين و مراقبين كودكان و حتي خود كودكان است.

 

داشتن يك محيط امن و دور از خطر حق هر كودكي در سراسر دنياست.

 

بررسی مطالعات و پژوهش ها نشان می دهد که کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض خطر حوادثی چون سوختگی ها، مسمومیت و سقوط اند،در صورتی که ایمنی کودکان بزرگتر از 5 سال بیشتر با حوادثی مانند تصادفات خیابانی به خطر می افتد. بررسی های مختلفی به بررسی عوامل حوادث کودکان پرداخته اند، که این مطالعات نشانگر آن هستند که شرایط پرخطر محیطی عامل مهمی برای وقوع بسیاری از حوادث کودکان است. سطح تحصیلات والدین نیز با بروز حوادث کودکان موثر بوده است.
آموزش های ایمنی مربوط به کودکان، از طریق مدرسه، والدین، کتاب ها و برنامه های تلویزیونی ارایه می شوند. اما والدین مهمترین منبع آموزش ایمنی کودکان هستند. به طور کلی در صورت رعايت اصول اوليه ايمني، بسياري از حوادث قابل پيشگيري هستند. به اين منظور بايد به کودکان آموخت که چگونه از خطرات و حوادث مربوط به خيابان ها و زمين های بازي دوري کنند. همچنين احتمال بروز حوادث و سوانح خانگي را تا حد امکان کاهش داد. استفاده از وسايل حفاظتي داخل اتومبيل براي پيشگيري از مرگ و صدمات شديد در مواقع بروز تصادفات بسيار مؤثرند؛ زیرا تصادفات رانندگي بیشترین سهم را در مرگ و ميرها دارا هستند.
در جدول زیر به طور اجمالی به دسته بندی نکات اولیه ایمنی جهت جلوگیری از بروز حوادث گوناگون از قبیل سوختگی، سقوط، غرق شدگی و خفگی، مسمومیت و تصادفات، به تفکیک برای کودکان در سنین کمتر از 4 ماه، کمتر از 6 ماه و بعد از یک سالگی دسته بندی شده است.

 

 

عنوان زیر 4 ماه 4تا 6 ماهگی بعد از یک سالگی
سوختگی - در زمان بغل کردن کودکان مایعات و غذای داغ ننوشید و سیگار نکشید.
- کودک را در معرض نور شدید و مستقیم خورشید،مایعات داغ آتش و وسایل سوزاننده ( از قبیل سماور، بخاری، اجاق، کرسی، منقل، تنور، اتو و ... ) قرار ندهید.
- پیش از شستن یا حمام کردن کودک، دمای آب را با پشت دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که آب ولرم باشد.
- اشیای سنگین یا ظرف های حاوی مایعات داغ را روی میز نگذارید.
- در پریزهای برق، محافظ پلاستیکی قرار دهید.
-ابزار و وسایل برقی را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
- پیش از حمام کردن کودکتان دمای آب را با پشت دست خود امتحان کنید.
- ظروف خوراک پزی حاوی مایعات و غذای داغ را دور از دسترس کودک قرار دهید.
-اشیا داغ یا ظروفی که حاوی مایعات و غذاهای داغ هستند را روی میزی که رومیزی آن قابل کشیدن توسط کودک است قرار ندهید.
-دسته قابلمه، تابه،کتری و ظروف خوراک پزی به طرف بیرون اجاق گاز نباشد.
-در مقابل نور شدید و مستقیم خورشید از کلاهی که لبه آن سر، صورت و گردن کودک را می پوشاند استفاده کنید.
-- در پریزهای برق، محافظ پلاستیکی قرار دهیدو ابزار و وسایل برقی را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
- پیش از حمام کردن کودکتان دمای آب را با پشت دست خود امتحان کنید.
-وسایل سوزاننده و آتش زا مانند سماور، بخاری، منقل، فندک، الکل، کبریت، تنور و غیره دور از دسترس کودکان باشد.
سقوط - هرگز کودکتان را وقتی محافظ گهواره یا تخت خواب باز یا پایین است تنها نگذارید. 
- هرگز کودک خود را در جاهای بلند مانند میز، تخت خواب بدون حفاظ، نیمکت و صندلی ، تنها رها نکنید.
- ساک حمل شیرخوار را از زیر بگیرید. (فقط دستگیره را نگیرید.)
- نگذاریم کودکان دیگر شیرخوار را بغل کنند.
- در هیچ سن و سالی کودک را در روروک نگذاریدو یا تنها نگذارید.
- محافظ در ابتدا و انتهای راه پله ها قرار دهید.
- کودک خود در جاهای بلند، و بدون محافظ تنها رها نکنید.
-روی پنجره ها محافظ و قفل بگذارید.
- محل ورود و خروج راه پله ها، بالکن ها، پرتگاه ها حفاظ و نرده مناسب داشته باشد و پنجره ها دارای قفل ایمنی باشد.
-نگذاریم کودکان بزرگتر، کودکان نوپا را بغل کنند.
-محل بازی کودک ایمن باشد، در صورتی که در پرتگاه است، دور تا دور آن محافظ داشته باشد.
-کودک در زمان دو چرخه یا سه چرخه سواری، کلاه ایمنی بر سر داشته باشد و نکات ایمنی را آموزش دیده باشد.
غرق شدگی و خفگی - کودک را به پشت یا به پهلو بخوابانید ( به شکم نخوابانید)
-لحاف، بالشت و پتو نرم نباشد و در آنها از حلقه، دکمه، بند و یا هر چیز دیگری که قابل جدا شدن و یا پیچیدن دور گردن کودک باشد، استفاده نشده باشد.
-اسباب بازی هایی که بالای تخت شیرخوار نصب می شود، قابل جدا شدن نباشد، همچنین بند بلند یا حلقه نداشته باشد.
- هرگز کودک خود را در تشت آب یا وان، تنها رها نکنید. همیشه با یک دست از آنها حفاظت کنید.
- شیر خوار را قنداق نکنید ، شکم کودک را محکم نبندید و ترجیحاٌ از بالش استفاده نکنید.
- محیط زندگی کودکتان را عاری از دود ( سماور - والر- منقل و ... ) نگه دارید.
- کمک های اولیه و احیای قلبی عروقی شیرخوار را بیاموزید.
- سطل ها ، تشت ها و حوضچه ها را خالی نگهدارید
- استخرها از چهار طرف حفاظ دار کنید و در ورودی آنها را بسته نگهدارید
- کیسه های پلاستیکی یا بادکنکها را نزدیک کودک قرار ندهید
- سیم تلفن ، سیم های الکتریکی ، نوارهای پرده و کرکره را از نزدیک تحت خواب کودکان یا محل بازی او دور کنید
- اشیاء کوچک یا نوک تیز را دور از دسترس کودک قرار دهید.
-فاصله میان نرده های تخت خواب یا گهواره، کمتر از 6 سانتی متر باشد.
-تشک کودک کودک سفت و کیپ در کیپ تخت یا گهواره باشد.
-تسبیح، گردن بند و یا هر شیئ که اجزای جدا شدنی دارد، دور از دسترس کودک قرار بگیرد.
-لباس کودک دارای بند بلند، حلقه یا دکمه نباشد و یا حداقل از محکم بودن دکمه اطمینان کافی داشته باشید.
- کودک را به پشت یا به پهلو بخوابانید ( به شکم نخوابانید)

- از اسباب بازی های نرم یا اسباب بازی های حلقه دار استفاده نکنید
- محیط زندگی کودکتان را عاری از دود نگه دارید

- استخرها از چهار طرف حفاظ دار کنید و در ورودی آنها را بسته نگهدارید
-اسباب ابزی های کودک تیز و برنده نباشند و اجزای جدا شدنی نداشته باشند.
-فاصله میان نرده های تخت خواب یا گهواره، کمتر از 6 سانتی متر باشد.
-دور حوض ها، استخرها، گودال آب در مزارع محافظ و نرده گذاشته شود و سطل ها و ظروفی که محتوی آب هستند دور از دسترس کودکان قرار گیرند.
-هرگز کودک نزدیک آب(وان، حوض، لگن، سطل آب، توالت) تنها رها نشود.
-کیسه پلاستیک، بادکنک، اشیا ریز، ته خودکار، گردنبند، تسبیح از دسترس کودکان دور باشد.
مسمومیت  در اتاق، اتومبیل یا هر جایی که شیرخوارحضور دارد، سیگار نکشید.
- در مجاورت کودک از مواد شوینده، ضد عفونی کننده، وایتکس، جوهر نمک، گاز پاک کن و غیره استفاده نکنید.
- درب کابینت و کمد توسط کودک قابل باز کردن نباشد.
- مواد شیمیایی ( شوینده ، پاک کننده ، سموم ) و داروها را دور از دسترس کودکتان قرار دهید.
- مواد سمی ( نفت یا مواد شوینده ) را در ظرف مخصوص ریخته و دور از دسترس کودکان قرار دهید.
- مواد شیمیایی ( شوینده ، پاک کننده ، سموم، جوهر نمک، سفید کننده ها، نفت و گازوئیل ) ، لوازم بهداشتی و آرایشی، رنگ ها،حلال ها و  داروها را دور از دسترس کودکتان قرار دهید.
-مواد سمی، سموم گیاهی، نفت و مواد شیمیایی در ظروف مربا، سس یا بسته های خالی سایر موارد خوراکی ریخته نشود.
-دارو ها در ظرفی که درب آن قابل باز شدن توسط کودک باشد، ریخته نشود و دور از ذسترس کودک قرار گیرد.
حوادث ترافیکی - از صندلی مخصوص کودک در اتومبیل استفاده کنید.
-صندلی عقب اتومبیل ایمن ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است.
- بهتر است حمل و نقل کودک با وسیله نقلیه ایمن انجام شود و از سوار کردن کودک در موتور سیکلت جدا خودداری شود.
در صورتی که صندلی مخصوص کودک در اتومبیل موجود نیست، مادر یا مراقب کودک اور را در آغوش بگیرد و در صندلی عقب بشیند و مسایل ایمنی از قبیل بستن کمربند ایمنی و پوشش مناسب را رعایت کنید.
- از صندلی مخصوص کودک در اتومبیل استفاده کنید.
- صندلی عقب اتومبیل ایمن ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است.
- از صندلی مخصوص کودک در اتومبیل استفاده کنید.
-صندلی عقب اتومبیل ایمن ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است.
-قوانین ایمنی رفت و آمد به مهد کودک و مهارت های ایمنی پیاده رو را به کودک بیاموزید.
-چنانچه محل بازی کودک مجور خیابان یا محل رفت و آمد است، نباید از کودک چشم برداشت.
-هنگام استفاده از دوچرخه، سه چرخه، اسکوتر، اسکیت و هنگام بازی هایی مانند فوتبال از ابزار ایمنی استفاده شود.
-کودک در محل عبور و مرور اتومبیل، موتور سیکلت، دوچرخه، درب پارکینگ و یا هر مکان دیگری که احتمال تصادف دارد، حضور نداشته باشد.
- به کودک اجازه بازی با موتور سیکلت و ماشین چمن زنی یا باغبانی داده نشود.

منابع:

  1. مركزمديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي -اداره پيشگيري از حوادث و ارتقاي ايمني -مريم قديري افشار، زير نظر دكتر مشيانه حدادي
  2. گزارش جهاني پيشگيري از مصدوميت كودك، ترجمه دكتر حميد سوري و همكاران
  3. راهنماي ايمني كودكان، ترجمه و تدوين دكتر شهرام رفيعي فر، دكتر محمد هادي موذن، دكتر اميدوار رضايي، دكتر محمد امير اميرخاني و همكاران
  4. http//:www.who.int

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید