مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

روند طبیعی رشد قد کودکان و نگرانی های والدین

 کوتاهی قد یکی از شایع ترین دلایل مراجعه والدین به متخصصان کودک است. پزشکان زمانی کودکی را کوتاه قد می دانند که قد کودک، دو انحراف معیار پایین تر از سن و جنسیتش باشد.
معمولاً از هر 100 کودک 3 نفر آنها به مشکل کوتاه قدی دچار هستند و 97 نفر قد طبیعی دارند. اما تمامی این موارد نیاز به درمان پزشکی ندارد و در بیشتر مواقع کودک به مسیر رشد طبیعی خود باز می گردد، در واقع تنها یک مورد از پنج نفری که به این مشکل دچار هستند برای حل مشکلشان به پزشک و درمان نیاز دارند. اما پرسش اصلی این است که در صورتی که والدین احساس کنند کودکشان کوتاه قد است چه اقدامی باید انجام دهند؟ آیا باید به پزشک مراجعه نمود یا اجازه داد روند طبیعی رشد خود را طی کند؟
بر اساس پژوهش های انجام شده، مشکلات ژنتیکی عامل بیش از 80 درصد کوتاهی قد می باشد. بلند یا کوتاه شدن قد کودک را می توان با یک فرمول به دست آورد. برای تخمین زدن نهایت قد نوزاد دختر،  باید قد پدر را منهای 14 کرد و بعد حاصل آن را به قد مادر اضافه کرد و در نهایت عدد را تقسیم بر دو کرد و برای پسران باید، عدد 14 را به قد مادر اضافه کرد سپس عدد به دست آمده را قد پدر جمع و در نهایت تقسیم بر دو کرد. چنانچه کودکی متناسب با سن و جنسش 5 سانتی متر از حد طبیعی کوتاه باشد جای هیچ نگرانی نیست و این کمبود به احتمال زیاد در روند رشد جبران می شود.
روند رشد برخی از بچه ها به دلیل اینکه در دوران نوزادی در معرض اشعه ایکس یا آلودگی های محیطی دیگر قرار گرفته اند با تأخیر همراه است. در واقع در سال های پایانی بلوغ روند رشد آنها به صورت ناگهانی آغاز می شود، رشد این گروه اغلب تا زمانی ادامه پیدا می کند که رشد سایرین متوقف شده است. همین مطلب شاید موجب نگرانی برخی والدین شود، نگرانی که اغلب با نزدیک شدن به سال های پایانی دوران بلوغ رفع می شود.

با این وجود مواردی وجود دارند که به دلایل خاص پزشکی، کوتاه قد هستند و نیاز به روش های درمانی دارند، این کودکان اغلب دچار اختلال رشد هستند. مشکل در هضم یا خوردن غذا، تنگی نفس و اسهال های مکرر اغلب از نشانه های اختلال رشد است یا مشکل در رشد کودک است. از دیگر دلایل اصلی کوتاهی قد، مشکلات هورمونی است؛ البته کمبود هورمون مشکلی است که می توان آن را به راحتی با مراجعه به پزشک درمان کرد. مهم ترین نکته در مواجه با کودکان کوتاه قد حفظ سلامت روحی آنهاست، در واقع در چنین مواردی مراجعه به روان شناس بیش از مراجعه به پزشک ضرورت دارد.

منبع: گاردین - سلامت نیوز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید