مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

سرطان مادر در زمان بارداری تاثیری روی جنین ندارد

در حالی که برخی پزشکان در خصوص شیمی درمانی زنان باردار به دلیل نگرانی از تاثیرات منفی آن بر جنین، تردید دارند مطالعات اخیر حاکی از آن است که جنین حتی در صورت آغاز روند درمان مادر در شرایط سالمی قرار دارد و از هر گونه تاثیرات منفی در امان است.

مطالعات جدید انجمن اروپایی تومورشناسی (ESMO) نشان می‌دهد زنان باردار مبتلا به سرطان حتی در صورتی که تحت شیمی‌درمانی و پرتودرمانی باشند، خطری فرزندشان را تهدید نمی‌کند.
زمانی که شیمی درمانی پس از سه ماهه نخست بارداری آغاز شد، هیچ مشکل یا تاثیر سوئی بر جنین مشاهده نشده است. از طرفی نیز ترس از تاثیر شیمی درمانی بر جنین نباید منجر به حذف بارداری یا تاخیر در درمان مادران مبتلا به سرطان شود.

به گزارش مدیکال دیلی،‌ در یک مقایسه انجام شده تاثیر پرتودرمانی مادر بر 16 کودک و 10 فرد بزرگسالی که در معرض این درمان‌ها در دوران جنینی بودند با گروهی که در این شرایط نبودند بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده وضعیت رشد، سلامت عمومی، رفتاری، عصبی و روانی هر دو گروه با یکدیگر مشابه بود.

در یک مقایسه دیگر نیز میان 38 کودکی که در زمان بارداری مادر، تحت شیمی درمانی بودند و 38 کودکی که در این شرایط نبودند، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که توانایی ذهنی و سلامت قلبی هر دو گروه از کودکان کاملا مشابه یکدیگر است.

با وجود این بررسی ها، محققان همچنان بر اهمیت بارداری‌های برنامه‌ریزی شده و پرهیز از بارداری‌های ناخواسته در طول درمان سرطان تاکید می‌کنند. علت این موضوع نیز مشکلات بارداری نیست، بلکه تداخل با درمان سرطان برای این بیماران است تا روند درمان آنها دچار مشکل نشود. بنابراین پزشکان و بیماران سرطانی در خصوص بارداری‌های همزمان با بیماری‌شان و درمان آن باید مشاوره‌های بیشتری دریافت کنند.

منبع : سلامت نیوز

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید