مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی
مرکز درمان ناباروری دکتر دبیر اشرافی

تاثیر حالات روانی مادر بر شیردهي و نوزاد

به هر نوع تغییری که روی سیستم های دفاعی روان شناختی فرد اثر می گذارد، استرس مي گويند. استرس كه مي تواند مثبت، منفی یا خنثی باشد، باعث تغییراتی در بدن می شود و تاثيرات روانی (ترس، اضطراب، سردرد)، جسمی (تپش قلب، گرگرفتگی، تعریق) و شناختی (تغییر دید فرد نسبت به محیط اطراف) دارد كه تمام این مسائل مي تواند بر سیستم ایمنی و هورمونی بدن اثرگذار باشد .

اختلال در ترشح بعضي از هورمون ها به صورت غیرمستقیم بر تمام بدن از جمله سیستم شیردهی اثر منفی می گذارد و می تواند موجب کاهش ترشح شیر و حتی تغییر مزه آن شود كه این مطلب روی رشد نوزاد اثر نامطلوبي داشته باشد.
به جز تاثیری که حالات روانی مادر بر شیر می گذارد، رفتار مادر افسرده، مضطرب و غمگين با نوزادش مناسب نیست و توجه کافی ندارد و حتی حالت های خود را به نوزاد منتقل می کند. این رفتارها در ذهن کودک حک می شود و او را تحت تاثیر قرار می دهد.
شیر مادربه غير از منبع تغذيه براي كودك، منبع عاطفه و سیرکردن احساساسات و نیازهاي روانی کودک نيز مي باشد. مادران به خصوص در دوران شيردهي باید شاد و بانشاط باشند؛ اما اگر در اثر شنیدن خبر ناگهانی ناگوار غمگین شدند و يا شرایطی پیش آمد که دچار حالت های عصبی یا افسردگی شدند، بهتر است به طور موقت یعنی حداکثر بین يك تا سه روز شیردهی را قطع و از شیر جایگزین یا غذای کمکی استفاده کنند و از خانواده و اطرافیان برای نگهداری از فرزند کمک بخواهند تا حالت روانی شان بهبود یابد. مادر پس از این مدت مي تواند شیردهی را آغاز کند.

منبع : پايگاه اطلاع رساني هفته نامه سلامت - دکتر نسرین السادات علوی

نوشتن نظر




تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید